گروه اینترنتی تهرون آنلاین گلچینی از بهترین‌های اینترنت همه در یک صفحه و یکجا ببینید و لذت ببرید

Sunday, May 24, 2009

[Tehroon-Online] ::Majale Ashpazi (20) New!!::



Send Pm Mehrad
Send Pm  Hamed

Your Advertisement

90 92 30 31 21

نیو مانگ 2009

مجله آشپزی شماره 20

3  خرداد 88

 

سلام به همه شما عزيزان. شماره 20 هست و غذاهاي بيسته بيست ! اميدوارم كه خوشتون بياد

 

پيش غذا  : سوپ جو بلغور با شیر

مواد لازم :

جو بلغور : یک لیوان

هویج : 4 عدد متوسط

سیب زمینی : دو عدد بزرگ

قارچ : 250 گرم

قلم : یک عدد یا اگر در دسترس نبود عصاره گاو یا گوسفند : دو عدد

پیاز : یک عدد بزرگ

فلفل و نمک : به میزان لازم

کره : 100 گرم

شیر : یک لیتر

گشنیز و جعفری : از هر کدام 100 گرم

طرز تهیه :

پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید . هویج و سیب زمینی را با رنده درشت رنده کرده و به همراه جو بلغور به پیاز اضافه میکنیم کمی که در روغن تفت دادیم آب قلم را به آن میریزیم (اگر قلم در دسترس نبود میتوانید آب به مواد اضافه کنید و دو عدد عصاره گوسفند یا گاو را به آن اضافه کنید) در قابلمه را میگذارید تا مواد بپزد . بعد از اینکه مواد کمی پخت ، فلفل و نمک را به آن اضافه میکنیم و کره و قارچ را با هم اضافه میکنیم کره که در سوپ حل شد سبزی آن را میریزیم و بعد شیر را ریخته  به محض اینکه شیر را اضافه کردیم اینقدر هم میزنیم تا جایئکه احساس کردید سوپ شما جا افتاده است یعنی سوپ مقداری لعاب دارد یا اینکه سفت میشود .

سوپ شما آماده است .

غذاي اصلي 1 :  چیپس و پنیر مخصوص در ماکروفر

مواد لازم:

چیپس سوپر     1بسته

پنیر پیتزا     100 گرم

ذرت شیرین    100 گرم

ژامبون دودی    100 گرم

فلفل دلمه ای     4/1 عدد

سس هزار جزیره     2قاشق غذاخوری

سس مایونز    1قاشق غذاخوری

آب جوشیده     1 قاشق غذاخوری

آویشن      به مقدار لازم

پنیر گودا (در صورت تمایل)     50 گرم

ابتدا چیپس را کف ظرف مورد نظر می ریزیم سپس سس مایونز و هزار جزیره و 1 قاشق آب جوش و آویشن را خوب مخلوط می کنیم تا یک دست شود و نیمی از آن را روی چیپس ها می ریزیم و بعد ژامبون و ذرت و فلفل دلمه ای (خیلی ریز خورد شده) را اضافه می کنیم و باقیمانده ی سس را روی آن می ریزیم و پنیر پیتزا و گودا را روی آن ریخته و به مدت 3 دقیقه در ماکروفر قرار می دهیم.

این چیپس و پنیر بسیار لذیذ است و سریع آماده میشود!

چیپس و پنیر فیله مرغ

مواد لازم:
برای 2نفر:
چیپس ساده=یه بسته متوسط
فیله مرغ پخته شده=200 گرم
کالباس خشک یا مرغ(به دلخواه)=3برگ متوسط
قارچ=200 گرم
فلفل دلمه=1عدد متوسط
ذرت و نخود کنسروی(به دلخواه)=هرکدام یک قاشق سوپ خوری
پنیر پیتزا=150 گرم
آویشن و فلفل سیاه و زرد چوبه=به اندازه دلخواه

طرزتهیه

اولین قدم باید قارچ خرد شده و فلفل دلمه خرد شده را در ظرفی ریخته کمی فلفل سیاه و زرد چوبه زده وبدون روغن با ماکزیمم قدرت مایکروفر به مدت 4دقیقه دکمه استارت رو میزنیم.پس از آماده شدن اگر قارچ هنوز آب اضافی داشت حتمآ دور بریزید.
اکنون تمام موادی که داریم پخته شده هست و دیگر نیازی به حرارت پخت ندارد.
ظرف گرد چینی یا پیرکس برای 2 نفرتهیه کنید,یک ردیف چیپس بچینید سپس از تمامی مواد به جز ادویه ها و پنیر به صورت منظم و یکسات همانند ریختن مواد روی نان پیتزا بریزید سپس نیمی از پنیر روی مواد ریخته.دوباره یک ردیف دیگر چیپس(البته اینبار در مساحت و چیپس کمتر نسبت به ردیف اول)باقیمانده مواد را ریخته ومابقی پنیر رو اضافه میکنیم.
ظرف را به مدت 2 الی 2:30 دقیقه با ماکزیمم قدرت در ماکروفر گذاشته تا آماده گردد.
هنگام صرف حتمآ پودر آویشن بزنید و این چیپس و پنیر با سس الدورادو هم مزه خوبی داره .

غذاي اصلي 2 : خورش چاقاله بادام

مواد لازم :

گوشت قیمه ای: به اندازه ای که برای بقیه خورش هاتون استفاده می کنید

چاقاله بادام: به مقداری که با گوشت تناسب داشته باشه

نعنا و جعفری سرخ شده

رب ( در صورت تمایل )

طرز تهیه :

بهتره از چاقاله های ریز استفاده بشه. البته بعضی ها وقتی از ریزها استفاده می کنند، دیگه خلالش نمی کنند. ولی به نظر من چه از ریز استفاده کنیم چه از درشت، بهتره چاقاله ها رو خلال کنیم. به این صورت که چاقاله ها رو می شوییم و از وسط نصف می کنیم. سپس اون تکه سفیدی که قرار بوده بشه هسته یا میوه، ولی نشده (!) و در می آریم. سپس خلال می کنیم. فقط این مرحله یه کم کار می بره. بقیه اش کاری نداره. سپس پیازداغ درست می کنیم و گوشت ها رو توش تفت می دیم. زردچوبه هم می ریزیم. به نظر من اندازه گوشت ها باید از گوشت قیمه ای هم یه کم کوچکتر باشه. یعنی با اندازه چاقاله بادام ها تناسب داشته باشه. بعد از اینکه گوشت رو تفت دادیم، چاقاله ها رو هم با گوشت و پیاز تفت می دیم.

در دستور اصلی اش، رب در خورش ریخته نمی شه. ولی من خیلی کوچولو رب هم اضافه کردم و با مواد تفت دادم. به نظرم خورش، رنگ و رو می گیره. البته کم بریزید که قرمز نشه مثل قیمه ! بذارید سبز بشه مثل کرفس !

بعد روش آب می ریزیم و اجازه می دیم بپزه. حدود دو ساعت کافیه تا گوشت و چاقاله ها بپزند. توی این فاصله می تونید نعنا جعفری رو خرد کرده و سرخ کنید. اگر هم زرنگ بوده باشید و نعنا و جعفری سرخ شده داشته باشید که این مدت رو می تونید استراحت کنید ! نعنا و جعفری سرخ شده رو تقریباً نیم ساعت قبل از اینکه کار خورش تموم بشه، بهش اضافه می کنیم و اجازه می دیم خوب جا بیفته. مثل بقیه خورش ها نباید آبش زیاد باشه. دیگه اندازه اش دست شماست.

به نظر من این خورش چاشنی دیگه ای نمی خواد. در برخی از دستورها اومده که آبلیمو اضافه کنید ولی به نظر من نمی خواد. آخه خود چاقاله یه میوه نسبتاً ترشه. ولی بازم به سلیقه شما بستگی داره.

نوشيدني : طرز تهیه دوغ گاز دار

اول از همه بايد ماست مناسبي انتخاب كنيد.يعني ماستي كه يك دست و ترش باشد ( اگر ترش نيست ماست را در ظرف سر بسته و به مدت ۳ روز در يخچال نگهداري ميكنيم ) سپس ماست را آنقدر هم ميزنيم تا كاملا براق شود آنگاه دو برابر ماست موجود آب به آن اضافه ميكنيم و ميزان نمك هم به دلخواه خواهد بود.
حال براي گازدار شدن دوغ كافيست دو حبه قند به آن اضافه كنيم.سپس دوغ را به مدت ۱۰ دقيقه در ظرف سربسته اي ( كاملا بسته و محكم ) خوب هم ميزنيم و بعد ظرف حاوي دوغ را در هواي آزاد به مدت يك هفته نگهداري ميكنيم.
اكنون دوغ ما به همراه چند تكه يخ آماده ميل كردن است.
هرگز بيش از حد از قند براي گازدار كردن دوغ استفاده نكنيد.

دانستني هاي آشپزی : رعایت رژیم غذایی خاص در درمان آلرژی موثراست

با توجه به عوارض درازمدت داروها در درمان آلرژی، لذا رعایت رژیم غذایی خاص برای درمان این بیماری موثرتراست.
دکتر«مینا کریمی» متخصص تغذیه با بیان این مطلب ، گفت: گسترش بی رویه وسایل نقلیه و آلودگی هوا در ابتلا افراد به آلرژی موثر است. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که سابقه آلرژی دارند کمتر از منزل خارج شوند.
وی با بیان اینکه استفاده از داروهای متنوع نیز باعث ابتلا به آلرژی می شود، اظهار داشت: بهترین راه تشخیص آلرژی تجربه فردی است. تحقیقات 20 ساله محققان روی بیماران آلرژیک نشان داده شیوع این بیماری رو به افزایش است.
دکتر کریمی رژیم غذایی صحیح و طبق دستور پزشک متخصص را اصلی ترین و بهترین راه درمان آلرژی به مواد غذایی دانست و تصریح کرد: اگر چه داروهای مختلفی برای درمان آلرژی غذایی وجود دارد ولی از آنجا که استفاده درازمدت این داروها عوارضی را به دنبال دارد، لذا رعایت رژیم غذایی خاص برای درمان آلرژی موثرتر است.
این متخصص تغذیه در خصوص آلرژی به موادغذایی توضیح داد و گفت: بر اثر آلرژی به مواد غذایی، بدن در مقابل ترکیبات موجود در یک ماده غذایی تحریک شده و پادتن هایی می سازد که این خود عامل محرکی جهت ایجاد تغییرات در سیستم گوارشی، تنفسی و بروز برخی حساسیت‌هاست.
گفتنی است، مصرف آجیل، ماهی، شیر و تخم مرغ عمده ترین مواد غذایی هستند که باعث بروز مشکلات آلرژیک در افراد می شوند.
مصرف پیاز و سیر در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است
مصرف زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است. رضا آمری نیا، مشاور تغذیه و رژیم درمانی افزود: این موادغذایی سبب ترشح آنتی‌بادی "ایمونوگلوبولین ? "A?در دستگاه گوارش شده و این آنتی‌بادی با احاطه مواد غذایی حساسیت زا سبب جلوگیری از بروز واکنش‌های حساسیت در فرد می‌شود. وی اظهار داشت: میوه‌های تازه، مرکبات، سبزیجات تازه، آجیل خام، گوشت کم چرب، ماست کم چرب، حبوبات، برنج سبوس دار، ذرت، گندم، آب هویج، چغندر، کروس و خیار نیز، در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است. وی افزود: آنتی‌بادی‌هایی به نام " ایمونوگلوبولین ? " E?برای مقابله با عوامل خارجی که سیستم ایمنی به اشتباه آن را مضر تشخیص داده، ماده‌ای به نام "هیستامین" را در اطراف سلول‌های بدن آزاد می‌کند، به این حالت حساسیت گفته می‌شود. آمری نیا، بااشاره به واکنش‌های حساسیتی گفت: خارش بینی، گلو، التهابات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، کهیر، تنگی نفس، فشار خون، ضعف غیر طبیعی، بیش فعالی و یبوست از مهم‌ترین واکنش‌های حساسیتی یا آلرژیک می‌باشد. این مشاور تغذیه افزود: اگر واکنش حساسیتی به شکل شدید بروز کند به آن شوک " آنافیلاکتیک " می‌گویند که این حالت ممکن است سبب التهاب بافت اطراف حنجره و انسداد راه تنفس در فرد شود، البته در صورت عدم درمان به موقع امکان مرگ نیز وجود دارد. وی اظهار داشت: مواد ایجادکننده حساسیت یا آلرژن به‌اشکال مختلف و از راه‌های متفاوت همچون گرد و خاک از راه دستگاه تنفس، غذاها از راه دستگاه گوارش، داروهای مختلف از راه تزریق و مواد آرایشی از راه پوست می‌تواند وارد بدن شود. آمری‌نیا، به عوامل موثر در بروز حساسیت اشاره کرد و افزود: ژنتیک، استرس‌های شدید و ناگهانی و یکسری مواد غذایی حساسیت‌زا همچون شیر گاو، تخم مرغ، گندم و صدف‌های خوراکی در بروز حساسیت در فرد موثر است. وی خاطر نشان کرد: همچنین، مبتلایان به حساسیت باید از مصرف بیش از حد پروتیئن در رژیم غذایی خود پرهیز کنند چرا که با تحریک بیشتر سیستم ایمنی علائم حساسیت را افزایش می‌دهد. وی، با اشاره به راه‌های درمان و پیشگیری از بروز حساسیت در فرد، گفت: تغییر مواد غذایی در عادات غذایی به صورت دوره‌ای، استفاده از داروهای "آنتی‌هیستامین" و مصرف ویتامین ? C?به دلیل جلوگیری از ترشح هیستامین توسط گلبول‌های سفید،در درمان و پیشگیری از بروز حساسیت در فرد نقش موثری دارد.

 

موفق باشيد

شقايق بالندري

Katibe@ymail.com

 

 

سري 3 جلدي آشژزي سريع از شقايق بالندري

 

جهت عضویت کلیک کنید

Your Advertisement

Free Invisible Detector
TehroonShop
Ham3d TehroonShop TehroonShop

All Right Reserved By Tehroon-Online



__._,_.___


Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

Blog Archive