گروه اینترنتی تهرون آنلاین گلچینی از بهترین‌های اینترنت همه در یک صفحه و یکجا ببینید و لذت ببرید

Thursday, January 7, 2010

[Tehroon-Online] ::Akhbar 30nema 17 Azar 88!!::



 
Send Pm Mehrad
Send Pm  Hamed

اخبار سینما این هفته دوم آذر ماه88!

 

كتاب قانون چهارمين فيلم ميلياردي سال 88 شد

كتاب قانون توانست به عنوان چهارمين فيلم ميلياردي سال 88 شناخته شود.كتاب قانون چهارمين فيلم بلند سينمايي مازيار ميري اكران بسيار موفقي را سپري كرده است به گونه‌اي كه در پايان ماه دوم اكران خود توانسته با فروش 800 ميليوني در تهران و بيش از 200 ميليون تومان در شهرستان و با فروش كلي بيش از يك ميليارد تومان به عنوان چهارمين فيلم باشگاه ميلياردي‌ها سال 88 شناخته شود.
همچنين با توجه به استقبال خوب مخاطبان از بيست و هفتمين فيلم بلند سينمايي مسعود كيميايي، محاكمه در خيابان در يك هفته اخير با رشد فروش مواجه شده است به طوريكه تا پايان اكران يكشنبه شب توانسته از مرز 400 ميليون تومان در تهران عبور كند.
به گزارش فارس، فيلم سينمايي نيش زنبور نيز كماكان به اكران مطلوب خود ادامه مي‌‌دهد. به گونه‌اي كه اين فيلم نيز توانسته است با عبور از مرز نيم‌ميليارد تومان به فروشي بالغ بر 575 ميليون تومان تا پايان روز يكشنبه در تهران دست‌يابد تا با توجه به فروش شهرستان‌ها اين فيلم نيز يكي از شانس‌هاي حضور در باشگاه ميلياردي‌ها باشد.
فيلم سينمايي دو خواهر نيز به نوعي موفق‌ترين فيلم اكران شده در نيمه دوم سال 88 بوده است چرا كه اين فيلم توانسته در طي 12 هفته اكران خود در تهران به فروشي بالغ بر 1ميليارد و 130 ميليون تومان و در شهرستان بالغ بر 950 ميليون تومان دست يابد تا با فروش كلي 2ميليارد و 80 ميليون تومان بعد از اخراجي‌ها2 تا اين لحظه به عنوان دومين فيلم پرفروش‌ سال 88 شناخته شود.
براساس اين گزارش، فيلم سينمايي خواب ليل با وجود اينكه تنها 5 روز از اكران آن مي‌گذرد و تنها در تهران اكران شده، توانسته است فروشي بالغ بر 45 ميليون تومان را سپري كند تا در ادامه با اميدواري بيشتري چشم به اكران داشته باشد.
فيلم‌هاي سينمايي پنالتي و ماه‌وش نيز كه در گروه فرهنگي اكران شده‌اند به ترتيب 8 و 40 ميليون تومان در تهران فروش داشته‌اند كه آمار دقيق فروش شهرستان اين دو فيلم اعلام نشد.

جای فیلم‌های توقیف‌شده در جشنواره فجر محفوظ است

سمیه علیپور: با رفع توقیف دو فیلم سینمایی به رنگ ارغوان به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و کتاب قانون ساخته مازیار میری، دیگر فیلم‌های توقیفی، مدعی حضور در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی و صد سال به این سال‌ه ساخته سامان مقدم اشاره کرد. این شرایط که به نظر می‌رسد همان وضعیت طراحی‌شده مدیران جدید سینمایی است، سینمای ایران را با اتفاقاتی تازه مواجه خواهد کرد.

در حالی که از یک سو سینماگران معتقد هستند مدیران فعلی امور سینمایی با رفع توقیف فیلم‌ها و رفع ممنوع‌الکاری سینماگران امکانی برای موجه جلوه دادن خود به وجود می‌آورند، برخی سینماگران هم وارد این بازی شده و در تلاش هستند در این فرصت امکانی برای نمایش فیلم‌های خود به وجود آورند که مدتی است در توقیف به سر می‌برند.

رفع مشکل فیلم های توقیفی
علیرضا سجادپور، رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در مورد فیلم‌های توقیفی که خواستار حضور در چشنواره فیلم فجر شده‌اند، می‌گوید: تمامی فیلم‌هایی که برای اکران مشکل دارند مورد بررسی قرار داده‌ایم. همه این فیلم‌ها مشکل مشترک ندارد و هر کدام باید به خاطر موضوع و مشکلی که برای دریافت پروانه نمایش دارند، مورد بررسی قرار بگیرند.

او در مورد تهیه‌کنندگانی که برای این فیلم‌های توقیفی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده‌اند، می‌گوید:  کار آنان بسیار پسندیده است. به هر حال هر تهیه‌کننده و کارگردانی علاقمند است کارش در جشنواره فیلم فجر مورد بررسی قرار بگیرد.

سجادپور در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار رفع مشکل همه فیلم‌های توقیفی و نمایش‌آنها در جشنواره، انتظاری غیرممکن نیست، می‌گوید: طبیعتاً تهیه‌کنندگان می‌خواهند امکانی برای نمایش آثارشان به دست بیاورند و براساس زمانبندی تعیین شده برای تکمیل فرم جشنواره این روزها باید در این زمینه اقدام می‌کردند. بنابراین حرکتی که صورت گرفته کاملاً طبیعی است و ایرادی به آن وارد نمی‌شود.

رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی در مورد احتمال حضور این فیلم ها در جشنواره می‌گوید:  هر کدام از این فیلم ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مشکلات آنان مشخص شده است. اگر اشکالات مطرح‌شده برطرف شود، جایشان در جشنواره فیلم فجر محفوظ است و مشکلی برای نمایش آنها در جشنواره وجود نخواهد داشت.

او تاکید کرد: هر دو فیلم تسویه حساب و صد سال به این سال‌ه مورد بررسی قرار گرفتند و اگر مشکلات مطرح شده در مورد آن ها برطرف شود، امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را به دست خواهند آورد.

صد سال به این سال‌ه
فیلم سامان مقدم برای حضور در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده شده بود، اما اشکالاتی که مدیران دولتی سینما در آن مقطع به فیلم وارد می‌دانستند مانع از نمایش آن در جشنواره شد تا اینکه بعد از روی کار آمدن محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما، صد سال به این سال‌ه در دوازدهمین جشن سینمای ایران مورد داوری قرار گرفت.

حضور این فیلم توقیفی در جشن سینمای ایران خالی از حواشی نبود. فیلم که در چند رشته هم نامزد دریافت جایزه شده بود، با برخورد جدی مشاور هنری رئیس جمهور روبرو شد. جواد شمقدری که این روزها سمت معاون امور سینمایی را برعهده دارد در آن زمان انتقادهای جدی را متوجه نمایش فیلم توقیفی در جشن سینمای ایران دانست و این نگاه خود را در گفت‌و‌گو با رسانه های مختلف اظهار کرد.

حالا در روزهایی که شمقدری، معاون امور سینمایی است، علیرضا سجادپور، یکی از مدیران زیرمجموعه او می‌گوید فیلم مقدم می‌تواند با اعمال تغییراتی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.

تسویه حساب
تهمینه میلانی سه سال قبل این فیلم را کارگردانی کرد، اما با پایان تولید، مشکلاتی جدی برای نمایش آن به وجود آمد. فیلم حتی نتوانست در جشن سینمای ایران حضور داشته باشد و همین مساله موجب کناره‌گیری میلانی از داوری جشن دوازدهم سینمای ایران شد.

در این سال‌ها محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده فیلم بارها نسبت ممنوعیت اکران فیلم اعتراض کرد و میلانی نیز انتقاد خود را اعلام کرد تا اینکه بالاخره با حضور مدیران جدید در معاونت امور سینمایی و رفع توقیف اکران تعدادی از فیلم‌های توقیفی، نیک‌بین فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را برای این فیلم سینمایی پر کرده است.

با وجود این طیف از آثار تصور می‌شود، بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری با چالش هایی روبرو باشد.

تردست اولین قربانی مارمولک بود

محمدعلی سجادی  در مورد آنچه در شش سال گذشته بر فیلم‌های سینمایی تردست و شوریده گذشته صحبت کرده است.سمیه علیپور: دو فیلم سینمایی شوریده و تردست به زودی اکران می شود. تردست از چهارشنبه این هفته جاری به جای فیلم سینمایی آقای هفت رنگ روی پرده می رود و شوریده هم بعد از پایان اکران محاکمه در خیابان اکران خواهد شد. سجادی تردست را نخستین قربانی جریان به وجود آمده در پی اکران مارمولک ساخته کمال تبریزی می داند.

شش سال تاخیر در اکران تردست که سال 1384 پروانه نمایش دریافت کرده بود، به چه دلیل اتفاق افتاد؟
زمانی که سال 1383 تولید تردست به پایان رسید برای اکران عمومی این فیلم سینمایی اقدام کردیم و آن را برای کسب پروانه نمایش عمومی ارائه دادیم. آن مقطع همزمان با دوره ای شد که به تازگی اتفاقاتی برای مارمولک در جریان اکران رخ داده بود و حساسیت ها نسبت به سینما بالا رفته بود و میزان سخت گیری در مورد سینما و فیلم ها بیشتر شده بود.

وقتی در آن مقطع تردست را برای کسب پروانه ارائه کردیم سخت گیری های بیش از حدی در مورد آن صورت گرفت و به دلیل همین سخت گیری ها است که معتقدم تردست اولین فیلمی بود که قربانی مارمولک و جریان به وجود آمده برای آن شد.

اصلاحیه هایی به فیلم وارد شد؟
بله، 27 یا 28 مورد اصلاحیه به فیلم وارد شد که بیشتر مربوط به دیالوگ ها بود که این تغییرات در فیلم به وجود آمد.

پس از آن پروانه صادر شد؟
باز هم مدتی منتظر شدیم تا اینکه پروانه صادر شد اما پروانه را به دست ما نسپردند. تلاش ها برای دریافت پروانه ادامه یافت تا اینکه در روزهایی که انتخابات دوره نهم انجام شده بود و مدیران سینمایی در حال تغییر بودند، پروانه نمایش را به ما تحویل دادند. در دوره مدیریت محمود اربابی در اداره کل نظارت و ارزشیابی هم پوسترها، عکس و آنونس فیلم تایید شد و حتی آنونس در سینماها پخش شد اما باز هم امکان نمایش فیلم به وجود نیامد.

چرا؟
این اقدام را من یک عمل غیرقانونی می دانم، زیرا در عین حال که فیلم ما پروانه نمایش داشت و تمامی مراحل اداری مربوط به دریافت مجوز آن انجام شده بود اما از اکران فیلم جلوگیری کردند.

اکران فعلی فیلم در پی مذاکره با مدیران کنونی سینما است؟
نه، من مذاکره ای با مدیران کنونی سینما نداشتم. پروانه نمایش فیلم تمدید شده بود و مشکلی هم به لحاظ پروانه نمایش پیش روی فیلم نبود. تنها کمک مدیران فعلی سینما این بود که از اکران فیلم جلوگیری نکردند.

نمایش عمومی شوریده به چه دلیل عقب افتاد؟
باندبازی هایی که در جریان اکران عمومی فیلم های سینمایی وجود دارد اجازه نداد تا شوریده همان سال 1384 که آماده اکران شده بود، به نمایش درآید. این فیلم مشکلی همانند تردست برای اکران عمومی نداشت.

شش سال از تولید فیلم ها گذشته است. این مدت تاخیر در اکران تازگی کار را ازبین نبرده است؟
تردست فضایی طنز دارد و قصه کمدی آن با فرم روایی روحوضی مطرح می شود. در این فیلم بیش از داستان، فرم روایت و ساختار آن اهمیت دارد.

در مورد شوریده هم البته بهتر بود که کار در فاصله ای کوتاه از تولید اکران می شد اما تصور نمی کنم گذشت زمان تاثیر منفی زیادی روی آن گذاشته باشد. فیلم های من میوه ای نیستند که گذر زمان موجب گندیدگی آن ها شود

از زمان تعیین شده برای اکران فیلم هایتان راضی هستید؟
زمان اکران با روزهای سرد سال و زمستان همزمان خواهد شد و از سوی دیگر ماه محرم و صفر را در پیش داریم که همه این ها احتمالاً تاثیر منفی روی اکران خواهد داشت.

دیدار کیمیایی با رئیس سازمان صدا و سیما
 

مسعود کیمیایی این هفته به ملاقات عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما رفته است. این کارگردان سینما پس از این دیدار در پاسخ به شبکه خبر درباره این دیدار گفت: ضرغامی را بیرون از صدا و سیما دوست دارم.
وی درباره اینکه در این ملاقات چه موضوعاتی مطرح شد گفت: دو تا کتابم را به ایشان دادم و با هم دیدار داشتیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت سینما در کشورمان گفت: اگر وزارت نمایش ایجاد شود تلویزیون می تواند به سینما کمک کند. سینما پیرتر، خصوصی تر و موثر تر است اما تلویزیون روزمره است.
وی که احتمال همکاری اش با تلویزیون وجود دارد تصریح کرد: قدرت تلویزیون در ساختن منظومه هایی موثر است و با سریال هایش می تواند عام سازی کند.

یک میلیون سی‌دی فیلم درباره الی چهار روزه فروش رفت

 نسخه وی‌سی‌دی فیلم سینمای درباره الی به کارگرانی اصغر فرهادی در چهار روز یک میلیون نسخه فروش داشته است.
 این فیلم از روز یکشنبه هفته جاری وارد شبکه نمایش خانگی شده و در مدت زمان کوتاهی به فروش بالایی دست پیدا کرده است. براساس اعلام دفتر موسسه دنیای تصویر هنر که مسئولیت عرضه این فیلم دارد، از فروش یک میلیون نسخه درباره الی در مدت زمان کوتاه ارائه آن خبر داد.
تیراژ کلی فیلم دو میلیون نسخه است که در هفته ابتدایی یک میلیون از آن مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم در اکران عمومی به دلیل همزمانی نمایش با اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، آنچنان که انتظار می رفت مورد توجه قرار نگرفت، هرچند که در هفته های پایانی نمایش، فروش فیلم رونق گرفت و در نهایت درباره الی با فروش یک میلیارد و صد میلیونی از پرده پایین آمد.
این فیلم که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار هشتاد و دوم معرفی شده است، در جشنواره هایی همانند برلین، ترابیکا و جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی دریافت کرده است و طی هفته گذشته در مراسم آسیاپاسیفیک هم جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد و اصغر فرهادی از این مراسم جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.
امید می رود با توجه به میزان استقبال گسترده صورت گرفته از این فیلم در جشنواره های جهانی، فیلم فرهادی بتواند بار دیگر افتخاری برای سینمای ایران در مراسم اسکار به دست آورد.

آواز گنجشک‌ه در فهرست بهترین فیلم‌های خارجی سال

 

هیئت ملی نقد در آمریکا، فیلم سینمایی آواز گنجشک‌ه ساخته مجید مجیدی را به عنوان یکی از شش فیلم غیرانگلیسی‌زبان برتر سال 2009 انتخاب کرد. هیئت ملی نقد متشکل از چهره‌های دانشگاهی، فیلمسازان و دیگر دست‌اندرکاران صنعت سینماست و هر سال در نظرسنجی از اعضای خود بهترین‌های سال در این حوزه را انتخاب می‌کند.

این هیئت امسال در بخش فیلم خارجی شش فیلم را انتخاب کرده که آواز گنجشک‌ه مجیدی یکی از آنهاست. این فیلم داستان یک مرد خانواده با بازی رضا ناجی است که برای پیدا کردن کار به تهران سفر می‌کند و ...

ناجی دو سال پیش برای آواز گنجشک‌ه برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از جشنواره برلین شد.

پنج فیلم خارجی دیگر برتر سال از نگاه هیئت ملی نقد عبارتند از فیلم فرانسوی یک پیشگو ساخته ژاک اودیار، خدمتکار به کارگردانی سباستین سیلوا تولید مشترک شیلی و مکزیک، انتقام گوتس اشپیلمان از اتریش، سه میمون نوری بیلگه جیلان از ترکیه و روبان سفید میشائل هانکه از آلمان.

هیئت ملی نقد از میان این شش فیلم، تریلر با موضوع زندان یک پیشگو را به عنوان فیلم غیرانگلیسی‌زبان سال 2009 انتخاب کرد. از این جوایز به عنوان آغازگر فصل رقابت‌های اسکار یاد می‌شود.

امسال هیئت ملی نقد بیش از 300 فیلم را به نمایش گذاشت که از میان آنها 181 فیلم داستانی، 79 فیلم مستند، 46 فیلم خارجی‌زبان و 11 فیلم انیمیشن بودند. مراسم اعطاء جوایز 12 ژانویه 2010 برگزار می‌شود.

 

نظرات خود را برای ارسال کنید!

 
Click Here To Join Tehroon-Online

All Right Reserved By Tehroon-Online



__._,_.___


Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

Blog Archive