بهای خودرو در طی هفته های اخیر و از زمان اعلام قیمت گذاری خود رو با ارز مبادله ای به معنی واقعی کلمه سر به فلک میگذارد. این در حالی است که هنوز خودرو سازان با تشنه نگاه داشتن بازار و حتی در جایی که به خواسته اصلی خود یعنی دسترسی با ارز مبادله ای برای واردات و قیمت گذاری رسیدهاند، بیشترین سود را از فشار وارده بر بازار خودرو میبرند. طی دو هفته اخیر که از قیمت گذاری خودرو بر اساس ارز مبادلاتی و اعلام رسمی آن میگذرد، بازار آزاد خودرو در فشار کمبود عرضه از سوی خودرو سازان به شدت ملتهب شده است و بهای خودروها تقریباً به شکل روزانه در حال افزایش است. اختلاف قیمت میانگین 7 تا 8 میلیونی را در بهای رسمی و غیر رسمی میتوان اکنون در بازار آزاد مشاهده کرد. این در حالی است که هنوز نه تنها خودرو سازان با رسیدن به در خواست خود برای افزایش قیمت، عرضه را افزایش ندادهاند بلکه در یک اقدام عجیب فروش فوری و نقدی – که تا همین زمان هم عملاً وجود نداشت – را رسماً متوقف کرده و موکول به تعیین تکلیف نهایی قیمت گذاری کردهاند. تکلیفی که هنوز بعد از مدت دو هفته روشن نشده است. در همین حال قیمتها در بازار آزاد که از اعلام قیمت گذاری خودرو با ارز مبادلاتی شروع به افزایش کرده بود، همچنان و به شدت در حال افزایش است: قیمتهیا امروز خودروهای پر متقاضی در بازار آزاد به شرح زیر است: این قیمتها در حالی همچنان در حال افزایش است که هنوز حتی مشخص نشده است که قیمت گذاری بر اساس نرخ ارز مبادلاتی تا جه درصدی در بهای هر خودرو موثر خواهد بود. اما چند نکته در خصوص این افزایش قیمتها وجود دارد: درجایی که خودرو سازان با فشار های خاص خود و استفاده از لابی های قدرتمند در نهادها توانستهاند در نهایت به خواست خود برسند، و ارز مبادلاتی برای قیمت گذاری خودرو تعیین شده است؛ و حتی با فرض اینکه خودرو سازان در خواست افزایش قیمت محق بودهاند – تقریباً فرضی محال! – نکته ای که باید مورد توجه واقع شود این است که مصرف کننده ایرانی در مواجهه با یک بازار انحصاری به معنی واقعی کلمه همچنان قدرت خریدش نه تنها افزایش نیافته، بلکه ثابت نیز نمانده و در حال کاهش است. در این شرایط لزوم کاهش تعرفه واردات خودرو برای حفظ قدرت خرید مصرف کننده به شدت احساس میشود، و دولت و مجلس باید با آزاد کردن واردات خودرو در کشور، این امکان را به مصرف کننده بدهند تا در جایی که زیر یوغ و فشار خودروسازان داخلی حتی دستش از خرید نقدی خودرو هم کوتاه است بتواند با قدرت خرید اندکی که دارد حداقل گزینه های بیشتری را برای انتخاب پیش رو داشته باشد. ضمن اینکه این کار خود به رسیدن بهای خودرو به حد تعادل و خارج شدن بازار آزاد از وضعیت التهابی کمک شایانی خواهد کرد. ضمناً نباید فراموش کرد که خودرو سازان نیز در آخرین جوابیه ای که برای تابناک ارسال کردند اشاره کرده بودن که با آغوش باز از آزادی واردات خودرو حمایت میکنند! پس در این میان چه مشکلی وجود دارد که واردات خودرو آزاد نمیشود؟! دوم آنکه در حال حاضر شکافی که در میان قیمت رسمی و بازار آزاد خودرو وجود دارد به گونه ای شکاف و فاصله رسمی تبدیل شده است. به این معنی که با هر میزان افزایش قیمت خودرو به شکل رسمی بازار آزاد نیز شروع به افزایش قیمت میکند و این تجربه ای است که طی سال اخیر بارها با آن روبرو شدهایم. لذا توجیه خودرو سازان برای افزایش قیمت و کم شدن فاصله قیمتها در حاشیه بازار توجیهی غیر منطقی به نظر میرسد. این امر ناشی از دو عامل است: اول انحصار بازار خودرو در داخل کشور و دوم ترفندها و شعبده بازیهای خودرو سازان با کاهش یا عدم عرضه خودرو برای حفظ این شکاف و فاصله قیمتی. به عبارتی استراتژی انحصارگران عرصه خودرو همواره بر این محور است که با عرضه قطره ای خودرو به بازار فاصله قیمتی بازار آزاد را حفظ و افزایش دهند تا همواره بهانه ای برای افزایش مجدد قیمت داشته باشند. نکته دیگر آنکه افزایش قیمت در حالی صورت میگیرد که هیچ تلاشی در راستای استاندارد سازی محصولات و بهبود کیفیت تولید در خودرو سازان دیده نمیشود. در واقع این افزایش قیمت مربوط به افزایش قطعات و مواد اولیه ای است که برای ساخت خودروهایی با میانگین استاندارد 10 سال پیش به بازار عرضه میشوند. در نتیجه آزادی واردات خودرو میتواند حداقل این حق را برای مصرف کننده ایجاد کند که با پرداخت هزینه گزاف برای خودرو، دست کم به استانداردی بهتر و کیفیتی بالاتر از خودروهای داخلی دسترسی داشته باشد. باید گفت با تعیین نرخ ارز مبادلاتی برای قیمت گذاری خودرو، تقریباً هرگونه توجیهی برای عدم آزادی واردات خودرو و کاهش تعرفه آن از بین رفته است. اگر چنانچه دولت و مجلس همچنان با آزادی واردات خودرو و کاهش قابل توجه تعرفه گمرکی واردات خودرو مخالفت نمایند – در جایی که این همه حمایت بی منت از صنعت خودرو صورت میگیرد – آشکار میشود که دستهای پشت پرده صنعت خودرو برای انحصاری نگه داشتن این بازار بسیار قوی است و بدون شک کسانی هستند که از این وضعیت سودهای کلان به جیب زده و سر مصرف کننده ایرانی را برای حفظ رانت خواری خود میبرند. آموزش رانندگي به زبان فارسي آموزشي كاملا فارسي و صد در صد اورجينال آيا مي خواهيد تمام فوت و فن رانندگي را به طور كامل بدانيد؟ آيا مخواهيد تنها با يكبار امتحان رانندگي قبول شويد؟ آيا چندين بار تست رانندگي داده و قبول نشده ايد؟ آموزش گام به گام و كاملا تصويري به زبان فارسي و بسيار ساده بصورت تئوري و عملي ويژه متقاضيان گواهينامه رانندگي پايه دو بدون نياز به صرف هزينه هاي گزاف در كلاسهاي رانندگي , رانندگي را به صورت كاملا اصولي ياد بگيريد اول رانندگي را به طور كامل ياد بگيريد سپس گواهي نامه بگيريد بهترين روش آموزش رانندگي در منزل به صورت كاملا علمي و عملي قيمت : 6000تومان قيمت : 5000 تومان اين يك فرصت استثنايي براي تمام كساني است كه علاقه زيادي به رانندگي و گرفتن گواهي نامه دارند در هر سني كه باشيد و با هر سطح سواد شما براحتي مي توانيد رانندگي را بياموزيد و گواهي نامه بگيريد با چندين بار مشاهده اين آموزشها تبديل به يك راننده حرفه اي خواهيد شد قيمت : 6000تومان قيمت : 5000 تومان تمام آموزش رانندگي و پارك دوبل و هر آنچه بايد بدانيدبه صورت تصويري شرح داده شده بدون نياز به صرف وقت و هزينه هاي بسيار زياد مربي رانندگي خودتان در منزل باشيد و رانندگي ياد بگيريد قيمت : 6000تومان قيمت : 5000 تومان آموزش گام به گام و كاملا تصويري به زبان فارسي و بسيار ساده بصورت تئوري و عملي ويژه متقاضيان گواهينامه رانندگي پايه دو بدون نياز به صرف هزينه هاي گزاف در كلاسهاي رانندگي , رانندگي را به صورت كاملا اصولي ياد بگيريد اول رانندگي را به طور كامل ياد بگيريد سپس گواهي نامه بگيريد قيمت : 6000تومان قيمت : 5000 تومان عناوين مندرج در CD آموزش رانندگي به زبان فارسي: -
آشنايي با قطعات داخلي خودرو -
بازديد موتور -
آشنايي باآمپر -
آشنايي با پدالهاي گاز,كلاچ,ترمز -
آشنايي با دنده -
نحوه كنترل فرمان -
نحوه استارت زدن -
اعمال قبل از حركت -
پارك 30 سانتيمتر -
نحوه كنترل كلچ در پيچها و گردشها -
نحوه تعويض لاستيك پنچر شده و ... |