گروه اینترنتی تهرون آنلاین گلچینی از بهترین‌های اینترنت همه در یک صفحه و یکجا ببینید و لذت ببرید

Wednesday, September 2, 2015

||_Tehroon-Online_|| اعترافات ذهن خطرناک من



 
اگر تصاویر برای شما قابل نمایش نیست از بالای ایمیل روی گزینه Show Image یا Display images below کلیک کنید.
اعترافات ذهن خطرناک من
 
 "اعترافات ذهن خطرناک من" فیلمی که این روزها در گروه هنر و تجربه اکران شده و حرف های زیادی در زمینه ی فرمال دارد این یادداشت را نمی شود نقد نام گذاشت؛ چند نقطه ی پر رنگ که کار جدید "هومن سیدی" به ما عرضه کرده است را در اینجا موشکافی کردیم، اگر قید داستان و وجه سرگرم کنندگی "اعترافات ذهن خطرناک من" را بزنیم، فیلم نکات زیادی در ارتقای سطح سواد تماشاچی در پی دارد.
 

 
اعترافات ذهن خطرناک من
 

اکسپرسیونیسم:
فیلم آشکارا متعلق به این مکتب است، اول از همه اینکه "روایت ذهنی" یک فرد پارانویا است ،همین پر رنگ ترین نشانه است؛ پس درونیات یک فرد درگیر روحی را نمایش می دهد، نشانه ی بعدی سایه های پر کنتراست است ؛نمونه اش سکانس پایانی که در نمایی ضد نور، دوربین هنرمندانه می چرخد و داستان را روایت می کند، نشانه ی دیگر "گریم عروسکی" نگار جواهریان است، آن سایه های تیره دور چشمانش که اغواگری اش را تشدید می کند، همه در راستای اکسپرسیونیستی بودن روایت است، ناصر (فرهاد) که دیگرتماما تجسم همین مکتب است، او به طورکلی در حال فروپاشی است؛ خمیده و با صدایی دفرمه، که در جایی هم موجب اعتراض صحت (عباس غزالی) می شود، دستانش انگار خشک شده و به طور کلی اغراق آمیز است و ضد واقع گرایی است؛ یعنی طرفداران سینمای رئالیستی نمی توانند او را باور کنند، در حالی که او در ساختار اکسپرسیونیستی و ضد رئالیسم فیلم کاملا جای گرفته است وآخر اینکه فیلم بافت خشنی دارد.

آن سکانسی که ناصر مقابل آینه سرش را تیغ می کشد بی نهایت زمخت و منزجر کننده است، سکانس مورد بحث از موارد آشکار حضورپر رنگ خشونت در فیلم است، اما این به اصطلاح اکسپرسیونیسم یعنی چی؟ و چه هدفی دارد ؟مکتبی ضد رئال است در واکنش به اوضاع نامساعد سیاسی و اجتماعی پدید آمده است ،در آثار هنری با اغراقی که مختص به این مکتب است اثر مقابل چشم مخاطب قرار می گیرد تا توجه او به عنصری که مورد اعتراض قرار گرفته جلب شود،در اینجا درگیری های روحی انسان مدرن و فروپاشی او و همچنین حضور یک کاراکتر کنترل کننده که حریم او را سلب کرده مورد توجه قرار داده شده است، اعتراض به "استبداد" با گنجاندن "کتی" در داستان و حضور مدام او در ذهن ناصر (فرهاد) که دائما او را می پاید، وجهی دیگری از مکتب مورد بحث را در فیلم نمایش می دهد.

 
اعترافات ذهن خطرناک من
 

روایت مدرن:
در روایت مدرن هیچ چیز بیشتر از کاراکتر اهمیت ندارد، در داستان ها و فیلم هایی که دنیای مدرن به ما عرضه می کند؛ ما عموما داستان را در کنار کاراکتر اصلی روایت  می بیبنیم، از این رو ترسیم درست شخصیت اهمیتی افزون پیدا می کند ،ناصر (فرهاد) باید تمام مولفه های مورد نظر را داشته باشد که بتوانیم در کنارش بمانیم؛ خصوصا اینکه اگزجره ی او شاید دافعه داشته باشد، هومن سیدی روایت را از فیلتر ذهنی او به ما نشان می دهد، پس با فیلمی مدرن طرفیم، ما با چند روایت از دیدگاه ناصر (فرهاد) مواجه می شویم ؛فیلم را به سه سی دقیقه ی یکسان تقسیم کنید، سی دقیقه ابتدایی که بیوگرافی آدم هاست، سی دقیقه دوم؛ روایت ابتدایی ناصر (فرهاد) از دنیایش و سی دقیقه سوم و روایت ثانی، همین چندگانگی ذهن متوهم ناصر (فرهاد) است که خیلی از تماشاچیان را سر درگم می کند و آن ها متوجه نمی شوند روایت واقعی کدام است، فرم اعمال شده باعث می شود تماشاچی که عادت کرده تکلیفش در انتها مشخص شده باشد، پس از پایان فیلم کلافه شود، در صورتی که اگر سیدی در پایان تکلیفمان را مشخص می کرد از روح اثر مورد نظرش دور میشد و نکته ی مهم تر اینکه مطابق مولفه های  روایت مدرن، ناصر (فرهاد) آنقدر ماندگار نمیشد.

چه فیلم را دوست داشته باشیم چه مخالف آن باشیم ،کاراکتری که سیامک صفری ایفا گر آن است در ذهن ماندگار خواهد بود؛ شکلی جدید از اجرای قدرتمندانه ی یک بازیگر تئاتر در قاب سینما، او از معدود بازیگرانی است که با جریان های روز بازیگری در دنیا آشنا است و از این رو کارش مورد توجه است، آیدا(نگار جواهریان)هم کاراکتر زنده ای است. او با بازی متفاوت و کنار زدن معصومیتی که سینمای ایران از او انتظار دارد؛ یک زن اغواگر و در عین حال خطرناک(فم فتال) را  به پرده عرضه می کند، تا دست فیلم در رابطه با شخصیت پردازی پر باشد.

 
اعترافات ذهن خطرناک من
 

سینمای فرمال: هومن سیدی با همین چند تجربه ای که داشته، نشان می دهد که دلبستگی عجیبی به فرم دارد و این دلبستگی در "اعترافات" به اوج می رسد و چه خوب که فیلم در گروه "هنر و تجربه" اکران شده است ،چون از لحاظ سرگرم کنندگی و جذابیت برای مخاطب عام فقدان هایی دارد ،خانه ی سوخته که استعاره ای از وجود ناصر (فرهاد ) است،جذابیت فرمی دارد و این بی مکانی و بی زمانی در طول فیلم آزار دهنده است، یا وجود رویا نونهالی که معشوقه ی ناصر (فرهاد) است، به نوعی تکمیل کننده وجوه جنون آمیز است او است و در نگاهی سطحی تر شاید مخاطب از خودش بپرسد این زن در داستان چه می کند؟

حالا هر چقدر که بازی نونهالی درخشان باشد، هر چقدر که فیلمبردار تلاش داشته باشد قاب های متقارن در زندان بگیرد، این ها صرفا جذابیت فرمال است، از همین زاویه اگر نگاه کنیم سئوالات دیگری پیش می آید،بابک حمیدیان اگر نبود چه میشد؟ کجای داستان لنگ می زد؟ (هر چند که سکانس مورد اشاره برای مخاطب جالب بود؛  با توجه به هجوی که داشت) سکانس مورد نظر از نظر اجرا هم کم و کاستی ندارد ،چه در دیالوگ نویسی چه در میزانسن و قاب بندی، اما قابل درک نیست که در ساختار متوهم داستان چه جایگاهی دارد ،انتخاب اصطبل، خانه ی سوخته، مزرعه گندم ،همه نشانه ی حس زیبایی شناسی سازندگان اثر است و این لوکیشن ها از آنجا که با قاب بندی دلنشین همراه می شود با کیفیت هم است اما چون داستان کاملا درک نمی شود و یا نقص دارد ،هدر می رود.

 
اعترافات ذهن خطرناک من
 

مثلا آن قابی که دوربین از شیشه ی داخل ماشین روایتگر تیراندازی ناصر (فرهاد) در تونل تاریک است و آن خونی که باران از شیشه ماشین می شوید فوق العاده است انگار شبحی از سینمای نوآر را با خود همراه دارد، فیلم باز هم از این نماهای درخشان دارد؛ سکانس زنی که در گورستان ماشین مدفون شده هم فراتر از حد متعارف سینمای ایران است، اما وقتی داستان مخاطب را درگیر نکند ،فقط مخاطبان خاص سینما نظیر دانشجویان این رشته از این سکانس ها لذت خواهند برد.

پی نوشت: وجود فیلمهایی نظیر "اعترافات ذهن خطر ناک من " غنیمتی است، چون سطح فرمال سینمای ما را بالا می برد ، سینما به این فیلمها نیاز دارد اما آنچه که باید در سینما بیشتر مشاهده کنیم، آثاری است که بتواند تعادلی مابین فرم و مضمون ایجاد کند و در عین حال از ابتذال دوری کند. اعترافات تا حدی فرم زده است ، "قصه ی" خوب در فرم مناسب که ریخته شود، مخاطب خاص در کنار مخاطب عام برای فیلم دست می زند، آثاری مثل : شب های روشن ،بوتیک ....این نگاه باید غالب شود، امیدواریم.
 
زنجیر سر کاملیا
زیورالاتی كاملا متفاوت
براي علاقمندان به مد و فشن
دارای رنگ ثابت
این زنجیر سر با سه آویز متفاوت در طرح های قلب و گل و اشک ارائه شده است
در صورت تمایل لطفا طرح مورد نظر خود را در قسمت پیام ذکر نمایید.
خريد پستي
قيمت : 20280تومان
قيمت : 16900
تومان
زنجیر سر کاملیا
 
طراحي متفاوت و خيره كننده
پيشنهادي براي بهتر شدن
مانند هنرمندان و مدلینگ معروف شوید
طرحي جديد براي افرادي كه ميخواهند جذاب باشند
 
خريد پستي
قيمت : 20280تومان
قيمت : 16900
تومان
زنجیر سر کاملیا
فقط چند قدم با جذابيت فاصله داريد
طرحي جديد براي افرادي كه ميخواهند جذاب باشند
از اولين كساني باشيد كه اين زنجیر سر را امتحان مي كنند !!!
مدل بسيار زيبا و جذاب براي تمام سليقه ها
ساخت کشور کره با کیفیتی فوق العاده
دارای رنگ ثابت
به روز باشيد تا متفاوت شويد
فوق العاده شيك و زيبا
هديه اي مناسب براي آنكه دوستش داريد....
مكمل زيبايي و جذابيت شما
زيبايي و متمايز بودن را به خودتان هديه كنيد... 
 
زيبايي و متمايز بودن رابه خودتان هديه كنيد...
این زنجیر سر با سه آویز متفاوت در طرح های قلب و گل و اشک ارائه شده است
در صورت تمایل لطفا طرح مورد نظر خود را در قسمت پیام ذکر نمایید.
رمز زيبايي خانم هاي جذاب
زيبايي به دنبال شما مي گردد.
خوش سليقه بودن خود را به ديگران ثابت كنيد...
ساخت کشور کره با کیفیتی فوق العاده
دارای رنگ ثابت
 
 


__._,_.___

Posted by: =?UTF-8?Q?=E2=80=AASoheila_Rajabi=E2=80=AC_=E2=80=AA?= <soheilarajabi@yahoo.com>


~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
________________________________________________________

__000000___00000
_00000000_0000000
_0000000000000000
__00000000000000
____00000000000
_______00000
_________0
Tehroon Online
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
Tehroon*____00000000000
________*______00000
_Online___*_____ 0
_000000___00000___*
00000000_0000000___*
0000000000000000____*
_00000000000000_____*
___00000000000_____*
______00000_______*
Tehroon Online  *
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
______*______00000000000
_______*________00000
________*_________0
Tehroon__*________*
__________*_______*
_Online____*
___________*____*
____________*___*
_____________*__*
_______________**
Tehroon Online _*


http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
_______________________________________________________

~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~





__,_._,___

Blog Archive