اگر دلیل خوبی داشته باشید، همین فردا می توانید به ثبت احوال مراجعه و نام تان را عواض کنید. اما اگر بخواهید نام یک شرکت مولتی میلیارد دلاری را تغییر دهید، علاوه بر دلیل مناسب، به میلیون ها دلار پول نیاز خواهیدداشت.
همه نام ها، پیش از این انتخاب شده اند و هر نامی که برای شرکت تان انتخاب کنید، به سرعت مدعیانی پیدا خواهدکرد. مدعیانی که برای راضی کردن شان احتمالا باید پول بپردازید. اگر کمی بدشانس باشید، آن وقت ممکن است نام انتخابی تان، در اختیار یک شرکت مولتی میلیارد دلاری دیگر باشد. در این صورت دیگر نمی توان مدعی را با پول راضی کرد!
تغییر نام در میان شرکت های رده بالای جهان از لحاظ مالی، موضع حتی پیش پاافتاده ای است. اپل، بلک بری، نینتندو و نایک، از جمله شرکت های آشنایی هستند که پیش تر نام خود را تغییر داده اند. منتهی این تغییر نام ها، گاهی دردسرهای خودش را هم دارد. به نظر می رسد گوگل با انتخاب نام «الفابت» برای خودش، دچار چنین مشکلی شده باشد. در حال حاضر، نه تنها فقط در خود آمریکا، 103 شرکت با برند الفابت وجود دارند، بلکه دامنه «الفابت دات کام» نیز در اختیار شرکت گردن کلفت بی.ام.و است. باید ببینیم گوگل یا الفابت، چه روش یا روش هایی را برای دورزدن یا حل این مشکلات درپیش خواهدگرفت.
الفبای گوگل
الفابت یا الفبا، شاید بانمک ترین انتخاب گوگل برای نام یک شرکت مادر بود. اما این انتخاب جدا از تمامی ویژگی های خود، خالی از دردسر نیست. الفابت همین حالا هم برندی شناخته شده در مشاغل مختلف است. در حال حاضر چندین برند مد لباس، هتل، طراحی گرافیک، حتی یک شرکت کامپیوتری آلمانی و... الفابت نام دارند. جالب این که چندی پیش، حتی بی.ام.و هم نسبت به انتخاب نام الفابت واکنش نشان داد، به خصوص که این شرکت آلمانی زیرمجموعه ای به همین نام دارد که در 18 کشور مختلف به محصولات این شرکت سرویس می دهد.
با این حال الفابت قرار نیست محصولی تولید کند و در نتیجه بعید است دعوایی قانونی در پی انتخاب این نام به راه بیفتد. گرچه از همین حالارقابت برای گرفتن الفابت در همه جا، از شبکه های اجتماعی گرفته با دامین های اینترنتی شدت گرفته است. مثلا یک اکانت توییتری با نام الفابت که مدعی بود توسط شرکت گوگل ایجاد شده، ظرف یک ساعت بعد از علام ماجرا هشت هزار فالوئر پیدا کرد.
تئوری الفبا پس از اعلام گوگل مبنی بر تغییر نامش، بعضی ها خیلی جدی می گفتند از یک سال پیش انتظار چنین چیزی را داشته اند. خصوصا که محصولات متنوع گوگل، تقریبا تمامی حروف الفبای انگلیسی را پوشش می دهند. از پروژه گلس گرفته تا انواع دیگر پروژه های شرکت های مرتبط با گوگل حتی آن هایی که دیگر وجود ندارد. البته برخی از برندها مثل «Nexus Q» یا «Google+Local» که متوقف شده اند و برای حرف J هم، گوگل فعلا هیچ شرکت یا محصولی ندارد. با این همه، گوگل ارتباط میان نام الفابت و حروف اول اسم شرکت ها و محصولاتش را تایید نمی کند.
«xyz» به جای «com» گوگل پس از اعلام نام الفابت، سایت رسمی آن را «abc.xyz» اعلام کرد که ترکیب حروف ابتدایی و انتهای الفبای انگلیسی در آن بانمک و به خودی خود، غریب بود. دامنه «xyz» یک سال پیش ایجاد شد و به عنوان یکی از دامنه های جدید در «آیکان» (شرکتی غیرانتفاعی که مسوول واگذاری نام ها و شماره ها در اینترنت است) به ثبت رسید.
این دامنه، عملا رقیب «com» مشهور است، هرچند تا پیش از معرفی سایت جدید گوگل شناخته شده نبود.
البته xyz تنها یک شروع در سبک جدیدی از نام گذاری دامنه هاست. مثلا همین حالا، دامنه هایی مثل «pizza» برای پیتزافروشی ها، «book» برای کتاب ها و ناشران و... وجود دارند.
تغییرنام دهندگان BlackBerry کمتر کسی می داند که شرکت مادر گوشی های مشهور «بلک بری»، تا قبل از سال 2013 نام غریب و بلند «Research In Motion» را بر خود داشت. سرانجام با عرضه بلک بری 10 در این سال، شرکت رسما اسمش را به بلک بری تغییر داد تا به این ترتیب، برند اصلی اش در مرکز توجه قرار گیرد.
Best Buy شرکت مشهور «Best Buy»، در دهه شصت میلادی با نام «Sound of Music» به عنوان یک فروشنده موسیقی شروع به کار کرد. در دهه هشتاد، پس از مشکلی در فروشگاه مرکزی برای جذب مخاطب، محصولات خود را با عنوان Best Buy حراج کردند. این عنوان، خیلی سریع جای عنوان اصلی شرکت را گرفت.
Apple Inc نام اصلی اپل، «Apple Computer» بود که از زمان تاسیس آن وجود داشت. از آنجا که این شرکت کامپیوتر می ساخت، طبیعتا این نام عجیب نبود. اما در سال 2007 وقتی جابز آی فون را رونمایی کرد، دیگر ادامه این داستان منطقی نبود. برای همین هم جابز نام کامپیوتر از دنباله اپل برداشت و شرکت را «Apple Inc» نامید.
AOL چیزی که امروزه تحت عنوان «AOL» شناخته می شود در اصل با نام «سرویس کامپیوتر کوانتوم» در سال 1985 شروع به کار کرد. این شرکت که بعدها با کمک به اپل در تولید مکینتاش به شهرت رسید، پس از جداشدن از اپل ابتدا نام خود را به «آمریکا آن لاین» تغییر داد و بعد از ادغام ناموفقش در «تایم وارن»، خیلی ساده به AOL تغییر اسم داد.
Nissan وقتی نیسان در سال 1958 وارد آمریکا شد، نام «داتسون» را برای خود برگزید تا اگر بازارش موفق نبود، نام اصلی اش در آمریکا محفوظ بماند. اما بعد از موفقیت داتسون، نیسان ناچار شد صدها میلیون دلار هزینه کند تا مجددا این نام به نیسان تبدیل شود.
Nintendo وقتی در سال 1889 نینتندو تاسیس شد، «Marafuku» نام داشت و کار تولید بازی های کارتی بود. در سال 1951، در پی تغییر استراتژی تبلیغاتی این شرکت به «Nintendo» تغییر نام داد که معنایش «واگذارکردن شانس به بهشت» است.
Nike نایک در دهه شصت میلادی، به عنوان یک شرکت تولیدکننده کفش با نام «Blue Ribbon» تاسیس شد. این نام در دهه هفتاد برای برندسازی بهتر، به نایک تغییر کرد. خود نایک از نام رب النوع پیروزی در اساطیر یونانی گرفته شد.