گروه اینترنتی تهرون آنلاین گلچینی از بهترین‌های اینترنت همه در یک صفحه و یکجا ببینید و لذت ببرید

Saturday, December 29, 2012

||_Tehroon-Online_|| عکاسانی که به تصاویر ایران آبرو بخشیدند! ؟



 
 
 
  بهترين عكس از نظر ويلم فلوسر عكسي است كه اراده و روح انساني بتواند بر دوربين و برنامه پيشي گيرد، هفته آخر آذرماه مراسمي با عنوان 10 روز با عكاسان ايران در خانه هنرمندان برگزار شد كه سيف‌الله صمديان آن را جشن تولد دوباره عكاسي ايران ناميد، زيرا براي اولين بار عكاسي با گستردگي در جمع دوستداران، راه خود را باز كرد. اين مراسم بهانه‌اي شد تا انجمن عكاسان ايران از نيكول فريدني، نيكول فريدني، قاسم فارسي، كاوه گلستان، بهمن جلالي، اساتيد فقيد عكاسي و يحيي ذكا، پژوهشگر فقيد در حوزه عكس تجليل كنند، عكاساني كه تأثير عميقي بر فضاي عكاسي حرفه‌اي ايران گذاشتند و آثار به جا مانده از آنها مسير عكاسي اين كشور را تغيير داد. اين جشن تولد و بزرگداشت بهانه‌اي شد تا مروري بر زندگي اين افراد داشته باشيم.

 
آنهايي كه به عكاسي اين سرزمين آبرو بخشيدند
 

 
نيكول، وطن را به ما نشان داد
طبيعت نگار ارمني در 1314 هجري در شيراز به دنيا آمد و 1386 دار فاني را وداع گفت. 14 ساله بود كه دوربين به دست گرفت.

نخستين بار با دوربين «زايس ايكون 6 در 6» و فيلم «ارتوكروماتيك گورت» از ابرها در آسماني آبي عكاسي كرد اما به دليل استفاده از فيلتر قرمز كل فيلم خراب شد زيرا نمي‌دانست ارتوكروماتيك در مقابل نور قرمز حساسيت ندارد.

نيكول فريدني طبيعت ايران را با چشمي تيزبين در بهترين ساعات روز به ثبت رسانده است. خودش مي‌گفت: «آن قدر عكس گرفتم و چاپ كردم تا ياد گرفتم.»

شخصيت كاري نيكول فريدني در ايران‌شناسي و طبيعت‌گرايي، او را جزو پيشگامان كرده بود، فخرالدين فخرالديني، هنرمند عكاس و چهره‌نگار پيشگام ايران درباره او گفته «براي طبيعت و شناسايي ايران گام‌هاي مهم و تأثيرگذاري برداشته است اگر امثال فريدني‌ها را داشتيم، طبيعت‌گرايي بهتر از اين مي‌شد، اما متأسفانه امثال اين‌ها انگشت شمارند.»

شخصيت نيكول در فرم طبيعت قرار ‌گرفته بود، به‌گونه‌اي كه چه او را مستندنگار و چه طبيعت‌نگار اطلاق كنيم، درست است. به‌واقع او يكي از ‌پيشگامان بزرگ طبيعت‌گرايي ايران بود.»

نصرالله كسراييان هنرمند عكاس نيز فريدني را هنرمند خوب و ‌پركاري مي‌داند كه كارش را بلد بوده است‌‌ و گفته فريدني ده‌ها سال در بيابان‌ها مي‌گشت و عكاسي مي‌كرد. از آن ‌عكاس‌هايي نبود كه با چهار تا عكس راضي شود و خيلي كار كرده است.

عباس جعفري از عكاسان برجسته كشور درمورد نيكول معتقد است «او در عكس هايش سمتي راز‌آميز و ناپيدا از وطن را به تماشا مي‌كشاند. همان سمتي كه ما آن را ناديده انگاشته و آسان از كنار آن گذشته و مي‌گذريم. راز كار در اين است كه نيكول وطن ما را به ما نشان مي‌دهد.» (1)

او اگرچه به عكاس طبيعت معروف بود اما عكس‌هاي بسياري با موضوعات ديگر نيز داشت كه از آن جمله مي‌توان به مجموعه عكس‌هاي تهران، قم و مشهد او اشاره كرد. (2)

از نيكول ‌فريدني علاوه بر عكس‌هاي منحصر به فردي كه از طبيعت در قاب خاطرات به يادگار نشانده، چندين كتاب نيز چاپ شده است كه از ميان آنها مي‌توان به خورشيد مشرق و چشم‌اندازهاي ايران اشاره ‌كرد.

فارسي بي‌خودي عكس نگرفت

در 7 دوره از بازي‌هاي المپيك و 7 دوره از بازي‌هاي آسيايي حضور داشت و حتي در المپيك سيدني و بازي‌هاي آسيايي بوسان نيز كاروان ايران را همراهي كرد و متولد 1299 بود و 1382 درگذشت.

قاسم فارسي با دوربين‌هاي قطع بزرگ عكس‌هايي در تاريخ ثبت كرد كه همگي جاودانه شدند، معلم ورزش و نهايت كلمه، عكاس ورزشي و يك هنرمند بود.

اولين عكس‌هاي خود را با يك دوربين اماني ثبت كرد. در سال 1321 فعاليت خود را به عنوان خبرنگار و عكاس آغاز كرد، فارسي در خاطرات خود نوشته بود «معلم بودن در حوزه ورزش باعث شد تا اين موضوع بهترين راهنمايم در عكاسي ورزشي شود. هيچ وقت بي‌خودي عكس نگرفتم.» (3)

فارسي را نخستين عكاس ورزشي ايران مي‌دانند، منوچهر زندي دبير سابق انجمن نويسندگان و عكاسان ورزشي درباره او گفته «فارسي علم و دانش عكاسي را با علم و دانش ورزش تلفيق كرد و صحه بر اين گذاشت بايد عكاسي ورزشي تخصصي شود. اگر ما نتوانستيم به عنوان روزنامه‌نگاران كاري در ورزش جهاني كنيم، اما جهان عكس‌هاي او را ديدند.» (4)

بي‌معنايي سكوت براي بهمن
 
آنهايي كه به عكاسي اين سرزمين آبرو بخشيدند


 
1322 در تهران به‌دنيا آمد و در 1388 از ميان ما رفت. نقش مؤثري در نسل تازه عكاسان در حوزه عكاسي مستند، مطبوعاتي و هنري ايران داشت.

بهمن جلالي كسي بود كه براي هر موضوعي در حوزه‌ تخصصي خود با مستندات و دلايل بسيار حرفي براي گفتن داشت. نگراني جلالي از ديده نشدن بيش از ۱۶۵ سال تاريخ عكاسي در اين مملكت ناشي مي‌شد. او معتقد بود در حالي‌كه كشورهاي ديگر از حداقل‌ها تاريخ و سابقه‌اي براي خود ساخته‌اند و هنوز هم مي‌سازند ما با گنجي كه در اختيار داريم دچار نوعي كم‌كاري نابخشودني هستيم.

از مواردي كه از جلالي چهره‌اي مؤثر در عكاسي ايران ساخته بود حضور پررنگ و موضعگيري‌هاي آشكار و صريح او در تمام حوزه‌هاي مرتبط با عكاسي بود. سكوت و بي‌اعتنايي براي او معنايي نداشت و حضورش در تمام عرصه‌هاي عكاسي هميشگي بود. (5)

به عكاسي مستند علاقه‌مند بود. جلالي همواره علاقه داشت كار خود را به سبك عكاسي آماتور نزديك كرده و از سبك‌ها و قواعد عكاسي حرفه‌اي دوري كند. عكاسي را تجربي آموخت.

سال 1357 سال جلالي بود، با به تصوير كشيدن روزهاي انقلاب اسلامي ناب‌ترين لحظات تاريخ معاصر ايران را به ثبت رساند. او بعدها در مورد آن روزها گفت: «اتفاقي جلوي چشم‌مان مي‌افتاد كه فقط در كتاب‌ها در مورد آن خوانده بوديم، چيزهايي مثل انقلاب اكتبر يا انقلاب كوبا، انقلاب ايران به قدري عجيب و جذاب بود كه مي‌خواستيم هر تكه آن را بخوريم. براي ما كه در دوره خود هيچ اتفاقي را نديده بوديم خيلي تازه بود. عكاسي از اين اتفاقات هم لذت داشت. حتي از خطري هم كه وجود داشت لذت مي‌برديم. دوست داشتيم جلوتر از همه باشيم و هميشه فكر مي‌كرديم كه ممكن است همه افراد تير بخورند ولي چون ما عكاسي مي‌كرديم تير نمي‌خوريم. همه عكاس‌ها اين جوري فكر مي‌كردند.» (6)

در سال ۸۶ نمايشگاهي بزرگ از آثار جلالي در بنياد تاپيس شهر بارسلون اسپانيا برگزار شد كه مورد توجه قرار گرفت. جلالي اين نمايشگاه را مهمترين اتفاق زندگي خود پس از چهل سال عكاسي مي‌دانست.
بيش از ۵۰ نمايشگاه عكس در ايران، فرانسه، آلمان، مجارستان، چكسلواكي سابق، فنلاند، اسپانيا، استراليا و ساير كشورها برگزار كرد. (7)
از جلالي كتاب‌هاي «هنر آفريقاي سياه»، «روزهاي خون، روزهاي آتش»، «آبادان كه مي‌جنگد»، «خرمشهر» و غيره چاپ شده است.

كاوه عاقبت عكس جنگ شد
 
آنهايي كه به عكاسي اين سرزمين آبرو بخشيدند
 

 
او هميشه مي‌گفت «بايد دقيق‌تر نگاه كرد، نافذ و تيز». كاوه گلستان 1322 در آبادان به دنيا آمد و 13 فروردين 1382 در سليمانيه عراق روي مين رفت. نام او با عكاسي مستند اجتماعي، رويدادهاي سال 57 و جنگ‌هاي ايران و عراق، امريكا و افغانستان گره خورده است.

عكس‌هاي او از رويدادهاي انقلاب و جنگ عكس‌هاي ماندگاري هستند، علاوه بر آن پيش از انقلاب عكس‌هاي او از زنان قرباني فقر و معلولان گواهي بر اين است كه او در زمان خود به اندازه يك نسل از عكاسان خود جلو‌تر بود. (8)

محمد فرنود از دوستان گلستان در مورد او گفته «كاوه اعتقاد داشت كه عكاس جنگي بايد خطر كند، اما بايد خودش زنده بماند تا عكس‌هايش را منتشر كند؛ اما خودش به اين اصل پايبند نبود. او جانش را فداي نظم و تعهد روزانه‌اش كرد. بعد از حادثه وقتي او را به بيمارستان بردند تنهايي براي خداحافظي رفتم، ياد جمله شانديز افتادم كه مي‌گفت كه ما هر روز داريم از شهدا عكس مي‌گيريم روزي هم كسي پيدا مي‌شود از جنازه ما عكس بگيرد. در پايان كاوه نيز يكي از عكس‌هاي جنگ شد.»

كاوه معتقد بود: «انسان چشم دارد كه ببيند؛ تا با ديدن بر فهم و شعور و شناختن خود از اين جهان و زندگي بيفزايد.» و مي‌گفت: «اين چشمان، چشمان من، شاهدي بوده‌اند؛ شاهدي بر مشقت زندگي در سرزمينم، در اينجا، واقعيت رنج كشيدن انسان‌هاست، اما در واقعيت اين حقيقت است كه رنج مي‌برد.» (9)

عكس‌هاي مربوط به دو جنگ خليج فارس، حمله شيميايي صدام به حلبچه و عكس‌هايي از ورود امام‌ خميني(ره) به ايران پس از انقلاب ۱۳۵۷ از آثار منحصر به فرد اين هنرمند عكاس به شمار مي‌آيند.

تصوير خوب نمايانگر واقعي تاريخ

ايرانشناس و پژوهشگر تاريخ هنر ايران 1302 در تبريز چشم به جهان گشود. او بيش از هر محققي به عكس و تصوير در كتاب «تاريخ عكاسي و عكاسان پيشگام» توجه نشان داده است، كتابي كه نخستين اثر درباره تحولات عكاسي در ايران است. يحيي ذكاء 1379 در تهران درگذشت.

«تاريخ عكاسي و عكاسان پيشگام» نخستين اثر مستقل و مشروح در تاريخ عكاسي ايران است و تا اندازه‌اي تحولات تاريخي و هنري عكاسي را در 150 سال اخير در كشور را مي‌نماياند اما ذكاء خود معترف است كه «اين اثر نمي‌تواند يك كار تحقيقي كافي و وافي به شمار آيد و بر پژوهندگان جوان ايران است كه در آينده، دنباله كار را بگيرند و با بررسي‌هاي دقيق‌تر و فني‌تر در آثار و احوال عكاسان پيشين، سهم هر يك را در پيشبرد اين رشته از هنر و فن، ارزيابي كنند.

‌گاه يك عكس يا تصوير خوب و روشن، بيش از ده‌ها برگ نوشته مي‌تواند به آساني روشنگر و گوياي حادثه‌اي باشد و گوشه‌هاي تاريك زندگاني آدميان را باز نمايد.

از سوي ديگر، امروزه عكاسي از مراحل تفنني و نمايشي و تفريحي گذشته وارد مراحل بسيار دقيق و ظريف علمي و فني گرديده و در همه زمينه‌ها به پيشرفت‌هاي شگرف دست يافته است و هم‌اكنون در همه شئون بويژه پژوهش‌هاي پزشكي و فضايي و محيط‌شناسي و جغرافيايي و غيره نفوذ فوق العاده يافته و نتيجه‌هاي نيكو و شگفت آور، به بار آورده است.»(10)

ذكاء از كارشناسان آثار هنري بود و آثار بسياري از موزه‌هاي ايران از جمله كاخ گلستان، آبگينه، فرش، رضا عباسي، هنرهاي تزئيني و نگارستان با همت او گردآوري و كارشناسي شد و رساله‌اي نيز با همكاري محمدحسين سمسار به نام موزه‌هاي ايران تأليف و منتشر كرد. وي در بازيافت يكي از ارزنده‌ترين آثار هنري ايران، يعني شاهنامه طهماسبي، نقشي ارزنده داشت. در هنگامي كه هاتن امريكايي دارنده شاهنامه طهماسبي قصد كرد آن نسخه را بفروشد و به ايران پيشنهاد فروش كرد، ذكاء يكي از دو نفري بود كه از جانب نخست‌وزيري مأموريت يافت تا به ايالات متحده سفر كند و به ارزشيابي نسخه بپردازد.
آموزش عكاسي پرتره آتليه اي
آتليه اي در منزل شما
از هنر عكاسي لذت ببريد
تكنيكها و راه هايي كه هر عكاس بايد آنرا بداند
خلق صحنه هاي باور نكردني و ماندگار
با ساده ترين ابزار و ترفندها
مجموعه آموزش تكنيك ها، ترفندها و فنون عكاسي پرتره
ويژه علاقه مندان به عكاسي
حرفه اي بودن را تجربه كنيد
خاطراتتان را به بهترين شكل ثبت كنيد
امروزه عكاسي يكي از پر درآمدترين مشاغل دنياست
با آموزش اين هنر به صورت حرفه اي
شروع به كسب درآمد از اين هنر خواهيد كرد
آموزش ساده و روان كاملا تصويري (به زبان انگليسي)
 
قيمت : 13080تومان
قيمت : 10900
تومان
خريد پستي           خريد پستي
بدون نياز به هزينه هاي گزاف با ساده ترين شيوه ها
 آتليه اي در منزل خود داشته باشيد.
جديدترين و كاملترين مجموعه آموزش عكاسي
آموزش رمز و راز عكاسي ديجيتال
مخصوص افراد علاقه مند به عكاسي
قيمت : 13080تومان
قيمت : 10900
تومان
خريد پستي           خريد پستي
شما هم مي توانيد بهترين در اين حرفه باشيد
با اين مجموعه خود را براي يك شغل مناسب آماده كنيد
هر انساني دلايلي براي عكاسي وتصويربرداري دارد برخي براي سرگرمي برخي بصورت حرفه اي
و شغلي و بعضي هم براي تحقيقات علمي بدنبال اين حرفه هستند
اگر شما بدنبال هركدام از اين موارد هستيد اين محصول را حتما به شما پيشنهاد مي كنيم.
 
قيمت : 13080تومان
قيمت : 10900
تومان
خريد پستي           خريد پستي
 
 
آموزش رانندگي به زبان فارسي
[i]
آموزش گام به گام رانندگي و كاملا تصويري به زبان فارسي و بسيار ساده
قيمت: 5000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش زبان چيني به روش نصرت
[i]
آموزش و مكالمه زبان چيني بيش از 12 ساعت فقط در 30 روز
قيمت: 10000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش طراحي روي تيشرت
[i]
تي شرت هايي با طرح هاي خاص طراحي كنيد  و از كار دست خود لذت ببريد
قيمت: 5900  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
پكيج عظيم آموزش فتوشاپ سه بعدي
[i]
آموزش ويژگي هاي سه بعدي فتوشاپ ! تمام تكنيك ها و فنون سه بعدي
قيمت: 14800  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
شبيه ساز پرواز كاملا فارسي
[i]
آموزش كامل خلباني و پرواز در شبيه سازي واقعي
 
قيمت: 15500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش چند رسانه اي ششم دبستان
[i]
100% اورجينال معلم را به منزل خود بياوريد !! همراه با آخرين تغييرات كتب درسي
قيمت: 8500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش كاشت ناخن در منزل
[i]
آموزش تكنيك ها، ترفندها و فنون كاشت ناخن به صورت گام به گام
قيمت: 6500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش عكاسي پرتره آتليه اي
[i]
مجموعه آموزش تكنيك ها، ترفندها و فنون عكاسي پرتره(آتليه اي در منزل شما)
قيمت: 10900  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش تصويري بافتني
[i]
آموزش 8 الگوي مختلف بافتني با دوبله فارسي
 
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش يوگا به زبان فارسي
[i]
انرژي فراوان - آرامش عضلات - احساس سبكي يوگا به زبان فارسي 100 % اورجينال
قيمت: 11800  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
تكنولوژي عشق (دكترآزمنديان)
[i]
روش هاي مديريت عشق و زندگي سمينار هاي آقاي دكتر عليرضا آزمنديان
قيمت: 10000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
كامپيوتر را قورت بده! اورجينال
[i]
از سير تا پياز كامپيوتر را يكجا بياموزيد ! و براحتي كاربر حرفه اي كامپيوتر شويد
قيمت: 9800  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
كنكور در خانه (اورجينال)
[i]
نرم افزار جامع شبيه ساز كنكور سراسري و آزاد و فني حرفه اي!
قيمت: 9500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آشناي محبوب اورجينال
[i]
(آشناي محبوب) ويژه سال ۹۱ فيلم راهنماي زناشويي و بهداشت جنسي اورجينال
قيمت: 6500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش فارسي مهارت هاي ICDL
[i]
براي اولين بار در ايران كاملترين بسته آموزشي ICDL كاملا به زبان فارسي
قيمت: 8900  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
راهنماي گردشگري استانبول
[i]
مجموعه كامل از تمامي اطلاعات مورد نياز شهر استانبول
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش آشپزي ايتاليايي
[i]
آموزش پخت بيش از يكصد نوع پيتزا توسط استاد بين المللي آشپزي په په
قيمت: 6500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
راهنماي گردشگري مالزي
[i]
تابستاني خاطره انگيز در كنار خانواده
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش ترفندهاي عكاسي
[i]
بدون نياز به هزينه هاي گزاف با ساده ترين شيوه ها در منزل عكسهاي حرفه اي بگيريد.
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
آموزش مكانيك خودروها
[i]
مجموعه اي عظيم براي آغاز يك حرفه كاربردي و پر درآمد!!!
قيمت: 12900  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش روتوش حرفه اي عكس
[i]
مناسب براي آتليه ها و افراد حرفه اي در زمينه عكاسي
قيمت: 9500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
دانشمند كوچولو
[i]
مجموعه بي نظير آموزشي مخصوص كودكان سري كامل ويژه كودكان 3 ماهه تا 6 ساله !
قيمت: 14500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
10 سال جوان تر به نظر برسيد
[i]
روش قطعي براي مبارزه با پيري شامل بهترين راه كارها براي جوان ماندن پوست
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش سرمه دوزي و روبان دوزي
[i]
يك پكيج با كيفيت عالي و به زبان فارسي با آموزش اساتيد مجرب اين هنر بي نظير ايران
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش نصب كابينت آشپزخانه
[i]
با يادگيري مراحل نصب كابينت يك شغل پردرآمد خواهيد داشت
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
راهنماي تحصيل در آلمان وتركيه
[i]
كامل ترين و جامع ترين راهنماي در زمينه پذيرش دانشجو
قيمت: 6000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش عكاسي حرفه اي
[i]
جديدترين و كاملترين مجموعه آموزش عكاسي آموزش رمز و راز عكاسي ديجيتال
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
بانك پروژه و پايان نامه دانشجو
[i]
بيش از 40 گيگابايت و 100.000 تحقيق و مقاله به همراه بهترين طرح هاي توجيهي
قيمت: 15000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش مهارت هاي مصاحبه شغلي
[i]
هرآنچه براي ايجاد حسي خوب و پاسخ گويي به سوالات مصاحبه گر خود نياز داريد
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
               
 
طراحي و چيدمان سفره عقد
[i]
خودتان طراح و سازنده سفره عقد زيباي خود باشيد !
 
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
                            


__._,_.___


~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
________________________________________________________

__000000___00000
_00000000_0000000
_0000000000000000
__00000000000000
____00000000000
_______00000
_________0
Tehroon Online
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
Tehroon*____00000000000
________*______00000
_Online___*_____ 0
_000000___00000___*
00000000_0000000___*
0000000000000000____*
_00000000000000_____*
___00000000000_____*
______00000_______*
Tehroon Online  *
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
______*______00000000000
_______*________00000
________*_________0
Tehroon__*________*
__________*_______*
_Online____*
___________*____*
____________*___*
_____________*__*
_______________**
Tehroon Online _*


http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
_______________________________________________________

~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

Blog Archive