گروه اینترنتی تهرون آنلاین گلچینی از بهترین‌های اینترنت همه در یک صفحه و یکجا ببینید و لذت ببرید

Monday, October 15, 2012

||_Tehroon-Online_|| نظام آموزشی ژاپن و یادگیری همه ی زندگی



 
 
 
 
-------------------------
 
نظام آموزشی فعلی ژاپن که بعد از انقلاب میجی تاسیس شده است یکی از موفق ترین نظام های آموزشی در جهان هست. در ژاپن سعی می شود در مدارس علاوه بر علوم رایج، راه و رسم زندگی و کار نیز به دانش آموزن آموخته شود تا آن ها را برای زندگی در جامعه آماده شوند.
tazeh.net: نظام آموزش و پرورش هر کشور در اصل تکمیل کننده ی وظیفه مهم خانواده در امر تعلیم و تربیت است. مدرسه بعد از خانه دومین مأمنی است که کودک خردسالی را در آغوش خود به فرد بالغی تبدیل می کند که همان آیند ساز کشوراست. در میان کشور های مختلف، ژاپن به عنوان یک کشور توسعه یافته نظلم آموزشی متفاوتی را تجربه می کند. تاریخ آموزش و پرورش ژاپن را می شود به دو دوره ی قبل و بعد از « انقلاب میجی» تقسیم كرد. این انقلاب 20 سال بعد ازاصلاحات امیركبیر در سال 1868 میلادی آغاز و ادامه پیدا كرد. تا قبل از این انقلاب 2 نوع مدرسه در ژاپن بود «مدارس هانكو» ویژه ی سامورایی‌ها و «مدارس تراكویا» مخصوص آدم های عادی. در سال 18771 یعنی 3 سال بعد از انقلاب میجی، آموزش وپرورش ژاپن تاسیس شد. در سال 1872 تقریباً 28 درصد از افراد لازم التعلیم به مدرسه ی ابتدایی می رفتند و یكصد هزار نفر در دبیرستان ثبت نام كرده بودند. در سال 1920 این میزان به یك میلیون و دویست هزار نفر افزایش پیدا كرد، در سال 1948 آموزش نابینایان اجباری شد، در سال 1986 بیش از 90 درصد كودكان ژاپنی به پیش‌دبستانی رفتند و 94 در صد دانش آموزان به مرحله ی دوم دبیرستان راه یافتند.
 

یكی از برنامه‌های مدارس ژاپن اجرای برنامه های یادگیری در همه زندگی است. در حقیقت یادگیری در تمام عمر به اندازه آموزش و پرورش رسمی اهمیت دارد. شعار آنها این است: هر فرد در هرجا و هر زمان باید بیاموزد. ایجاد مراكز دانشگاهی مكاتبه‌ای، مدارس شبانه و دانشگاه سیما برای این منظور است.
ساعت حضور دانش آموزان در مدارس 48 ساعت در هفته است و ازساعت 8 صبح تا 4 عصر به صورت پیوسته ادامه دارد. دانش آموزان ابتدایی 22 ساعت و متوسطه 16 ساعت در كلاس درس سپری می‌كنند و بقیه با برنامه هایی مانند فعالیت های گروهی، جشن‌ها و نهار و استراحت سپری می شود.
 
 
- دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ایران 24 ساعت و درمقاطع راهنمایی و متوسطه 36 ساعت به مدرسه می‌روند كه تقریباً تمام این ساعات در كلاس سپری می شود- هر سال تحصیلی 240 روزاست. – در ایران كمتر از 180 روز است–  در مدارس ابتدایی به ایجاد محیطی شاداب، جذاب، دوستانه و با نشاط بیشتر از آموختن مسائل علمی تاكید شده است.
 
 
معلمان عقیده دارند دانش‌آموزان این مقطع برای یادگیری علم به مدرسه نمی‌آیند بلكه هدف از مدرسه دیدار دوستان است. در مدارس ابتدایی به بازی، كاردستی، موسیقی وخانه داری (آشپزی، خیاطی و نظافت) توجه بسیار می‌شود. این گونه برنامه‌ها یك سوم اوقات دانش‌آموزان را به خود اختصاص می دهد. دانش‌آموزان مدارس ژاپن از همان كلاس اول ابتدایی در برنامه‌ای با عنوان "به سوی كار" به یادگیری و انجام حرفه هایی مانند زراعت و صنعت می‌پردازند.
 

در ژاپن چهار شیوه ی ورود به دانشگاه وجود دارد: یكی از راه‌های ورود به دانشگاه از طریق آزمون‌های متمركز ملی است. البته همه دانشگاه‌ها، مقصود دانشگاه‌های خصوصی است، ملزم به برگزاری این آزمون نیستند. تا سال 2006 درواقع 744 دانشگاه در ژاپن وجود داشت، 87 دانشگاه ملی (دولتی)، 89 دانشگاه ریاستی / شهری و 568 دانشگاه هم خصوصی بودند و هر كس می خواست به دانشگاه ملی برود باید در كنكور متمركز شركت می کرد.
دانشگاه‌های خصوصی، بعضی‌شان آزمون اختصاصی خو د را نیز دارند و در باره ی نتیجه كار هم تصمیم می‌گیرند. برخی دانشگاه‌های خصوصی هم هستند كه از نتایج امتحان متمركز استفاده می‌كنند.
البته و به هر حال، داوطلبانی كه در آزمون متمركز شركت می‌كنند پس از به‌ دست آوردن حداقل نمره قبولی و عبور از سیستم آزمون متمركز باید در امتحانات اختصاصی هر دانشگاه هم حاضر شوند. مقصود این است كه هر دانشگاه یك حداقل برای نمره قبولی در آزمون متمركز دارد و بعد از آن امتحان خاص خود را هم برگزار می‌کند.
راه دیگر ورود به دانشگاه، ارائه توصیه نامه از طرف دبیرستان‌هاست. هم دانش‌آموزانی كه نمره‌های بالایی در دبیرستان به دست آورده‌اند می‌توانند خود را برای پذیرفته شدن پیشنهاد بكنند و هم اینكه ممكن است دانشگاه‌های خصوصی از مدارس بخواهند كه دانش‌آموزان خوب خود را توصیه كنند.
یك شیوه دیگر هم اقدام از طریق اداره پذیرش است. البته این شیوه، كه اصلش آمریكایی است، الان خیلی مرسوم نیست و به صورت استثنایی انجام می‌شود. به طور معمول دانش‌آموز باید قابلیت ویژه‌ای داشته باشد تا از این طریق اقدام كند، برای مثال در درس، ورزش یا یك مهارت و هنر عالی باشد. ریشه این كار هم به جذب دانش‌‌آموزان نخبه برمی‌گردد و اینكه دانشگاه‌های خوب سعی می‌كنند دانش‌آموزان نخبه را جذب كنند، ولی تعداد چنین دانش‌آموزانی طبعا محدود است و بنابراین ممكن است از این طریق، اما به دلایل دیگری هم، دانشجو پذیرفته شود.

بنابراین با توجه به شیوه‌های مختلف انتخاب دانشجو و سطوح مختلف دانشگاه‌ها به لحاظ علمی و اعتبا، نمی‌توان به صورت كلی در باره ی تمام دانشگاه‌های ژاپن صحبت كرد و اینكه چنین یا چنان هستند، به همین ترتیب نمی‌توان به یك نحو هم در باره ی دانشجویان صحبت كرد. در واقع بستگی به این دارد كه شما می‌خواهید با كدام هدف مثلا موقعیت اجتماعی، یادگیری و شغل، به دانشگاه بروید.
 
 

درست برعکس سیستم آموزش و پرورش در ایران که از همان ابتدا به دانش آموز القا می شود که برای ادامه حیات اجتماعی باید در دانشگاه قبول شود و اینکه چه رشته ای و چه آینده ای برایش ترسیم می شود زیاد مهم نیست.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دو گونه مدرسه (مدارس دولتی و مدارس ملی) فعالیت داشتند. مدارس پولی که به آنها لقب ملی داده شده بود و خود نیز شامل مدارس اسلا می می شدند که به عنوان یکی از برنامه های مدرسه دانش آموزان را با مقدمات دروس مذهبی آشنا می ساختند و از نظر ظاهر نیز تفاوت هایی با سایر مدارس داشت، غالبا با ارائه ی فوق برنامه های خاص سعی در جلب نظر دانش آ موزان داشته و عمدتا برای آن دسته ازخانواده هایی دایر شده بود که از توانایی پرداخت هزینه های بیشتر جهت تحصیل فرزندان خود برخوردار بودند. تعداد مدارس ملی بسیار اندک بود و به لحاظ سطح آموزش با مدارس عادی یا دولتی تفاوتی نداشت. پس از پیروزی انقلاب بحث یکسان سازی مدارس طرح گردید و جهت جلوگیری از نظام طبقاتی در آموزش و پرورش، کلیه ی مدارس غیر دولتی بر مبنای تصمیم شورای انقلاب منحل و مسولیت برنامه ریزی آموزشی کشور و نظارت بر اجرای این گونه برنامه ها مستقلا به دولت واگذار گردید. این درحالی بود که چند سال پس از پیروزی انقلاب بحث مدارس خصوصی به دلایل زیر مطرح گردید:
۱) رشد جمعیت ومیزان نیاز متناسب با امکانات کثیر آموزشی برای افراد لازم التعلیم
۲) بروزمحدودیت های دولتی درتامین هزینه های آموزشی و پرورشی با شروع جنگ ایران و عراق
۳) مواجه با کسر بودجه ی آموزشی و پرورشی در مدارس کشور.
 

 بنا به دلایل فوق باردیگر اجازه صدور مجوز جهت احداث مدارس خصوصی به مناطق آموزشی اعطا گردید. در خرداد سال ۱۳۶۷، قانون مدارس غیر انتفاعی که طی لایحه ای تسلیم مجلس شورای اسلامی شده بود، در قالب ۲۱ ماده و ۱۵ تبصره به تصویب رسیده و به این ترتیب، مدارس غیر دولتی، به از سر گیری فعالیت خود مبادرت نمودند. از این روی می توان مدارس کشور را در قالب ۳ گروه ذیل طبقه بندی نمود:
۱) مدارس دولتی
۲) مدارس نیمه دولتی
۳) مدارس غیردولتی.
 درحال حاضر درکل کشور ۷۵ درصد مدارس، به مدارس دولتی، ۱۷ درصد به مدارس نمونه مردمی سابق و ۸ درصد به مدارس غیر انتفاعی اختصاص دارد.
خلاصه آنکه سیستم آموزش و پرورش در ایران با توجه به رشد روز افزون سیستم های آموزشی و پژوهشی در جهان متاسفانه نتوانسته به آن حد قابل قبول برسد. این مشکل هم به تقلید از سیستم های آموزش و پرورش کشورهایی برمی گردد که در طی سال ها فقط و فقط از آنها کپی برداری شده است، آن هم بدون توجه به نیاز دانش آموز ایرانی در مقایسه با دانش آموزان دیگر کشور ها.
ظرف غذاي جادويي بچه
  Universal Gyro Bowl
ديگر نگران ريختن غذا توسط كودكانتان نباشيد
با رنگ بندي متنوع و شاد براي تشويق كودكان به خوردن غذا
با جعبه و بسته بندي اورجينال همراه با درب محافظ
با اين ظرف كودكان خود را به غذا خوردن علاقه مند نماييد
ظرف غذاي كودك به گونه اي طراحي شده است كه از ريزش غذاي درون ظرف جلوگيري مي كند
چرخش 360 درجه اين ظرف باعث مي شود غذاي درون آن به هيچ وجه روي زمين نريزد
 به كودك شما در خوردن هر نوع غذا كمك مي كند
براي تشويق كودك به غذا خوردن بهتر است غذاي دلخواه او را تهيه كرد و درون ظرف كودك بريزد
قيمت : 11400تومان
قيمت : 9500
تومان
خريد پستي           خريد پستي
با اين ظرف كودكان خود را به غذا خوردن علاقه مند نماييد و خوردن غذا را به عهده خودشان بگذاريد . ظرف غذاي كودك Universal Gyro Bowl به گونه اي طراحي شده است كه از ريزش غذاي درون ظرف جلوگيري مي كند.
قيمت : 11400تومان
قيمت : 9500
تومان
خريد پستي           خريد پستي

چرخش ۳۶۰ درجه اين ظرف باعث مي شود غذاي درون آن به هيچ وجه روي زمين نريزد و به كودك شما در خوردن هر نوع غذا كمك كند . ظرف غذاي كودك با رنگ بندي متنوع و رنگارنگ كودكتان را علاقه مند به خوردن غذا مي نمايد براي تشويق كودك به غذا، خوردن بهتر است غذاي دلخواه او را تهيه كرد و درون ظرف كودك بريزيد و از اين ظرف براي تشويق به غذا خوردن استفاده شود .
قيمت : 11400تومان
قيمت : 9500
تومان
خريد پستي           خريد پستي
امروزه ديگر كمتر خانواده اي مي توان ديد  كه بيشتر از سه بچه داشته باشد.خانواده ها با كاهش تعداد فرزندان سعي در رسيدگي هر چه بيشتر به فرزندان خود دارند.از تغذيه و آموزش گرفته تا تفريح.از اين رهگذر مشاغل زيادي به وجود آمده است كه سعي در كمك هر چه بيشتر به خانواده ها دارند.از لوازم بهداشتي گرفته تا مهد كودك ها و آموزشگاه هاي تخصصي كودكان.يكي از مشكلات اساسي مادران عدم درست غذاخوردن كودكان است.اين مشكل بخصوص براي سبزيجات بشتر خود را نشان ميدهد.در اين محصولات سعي كرده اند،غذا خوردن را تبديل به يك امر مفرح و شادي بخش براي كودكان بكنند
 
ساعت كاسيو Casio 2012
جديد ترين و مدرن ترين ساعت سال 2012
35,900 تومان
تخته جادويي آشپزخانه
فقط با يك حركت اين تخته تبديل به سبد شستشو ميشود. پديده اي در لوازم خانگي
4,500 تومان
فن كباب پز مسافرتي
مورد استفاده هم در مسافرت و هم در منزل
15,000 تومان
ژورنال معماري داخلي خارجي 2012
مجموعه اي كامل از ژورنال هاي  معماري داخلي و خارجي(محصول سال 2012)
15,900 تومان
حشره كش برقي riddex
RIDDEX وسيله اي در عرصه نبرد با موجودات موزي انقلابي به پا كرده است
25,000 تومان
آموزش آشپزي ايتاليايي
آموزش پخت بيش از يكصد نوع پيتزا توسط استاد بين المللي آشپزي په په
6,500 تومان
اسپري موبر
از بين برنده تضميني موهاي زائد
15,900 تومان
بازي FIFA 2013 داغ داغ
نسخه جديد FIFA 13 فوق العاده(واقعي ترين شبيه سازي مسابقات فوتبال )
4,900 تومان
لوازم التحرير Ben 10
هديه اي فوق العاده براي كودكان
5,400 تومان
پد ضد تب
معجزه درمان شگفت انگيز از كشور ژاپن
15,900 تومان
ادكلن VIP 212 for men
ادكلني مشهور با رايحه ي فوق العاده جذاب
34,000 تومان
لاك شبرنگ
در ميهماني هاي شبانه بدرخشيد.
7,000 تومان
كنكور در خانه (اورجينال)
نرم افزار جامع شبيه ساز كنكور سراسري و آزاد و فني حرفه اي!
9,500 تومان
راهنماي گردشگري مالزي
تابستاني خاطره انگيز در كنار خانواده
5,500 تومان
آموزش يوگا به زبان فارسي
انرژي فراوان - آرامش عضلات - احساس سبكي يوگا به زبان فارسي 100 % اورجينال
8,800 تومان
تكنيك هاي تندخواني
افزايش سرعت مطالعه تا 5 برابر
8,000 تومان
مسواك زبان
براي هميشه از بوي بد دهان راحت شويد(از بين برنده باكتري هاي زبان)
5,500 تومان
ظرف غذاي جادويي بچه
چرخش ۳۶۰ درجه اين ظرف باعث مي شود غذاي درون آن به هيچ وجه روي زمين نريزد
9,500 تومان
آموزش فارسي مهارت هاي ICDL
براي اولين بار در ايران كاملترين بسته آموزشي ICDL كاملا به زبان فارسي
8,900 تومان
بازي رسمي المپيك 2012
تجربه ي بازي هاي المپيك لندن
5,500 تومان
نگين مو و صورت كريستال
هزارن طرح زيبا را ميتوان با اين محصول بينظير بر روي مو و بدن ايجاد نمود .
4,000 تومان
ليوان عكاسي
ليوان يا لنز؟ تاحالا تو لنز دوربين قهوه خوردي؟ليواني كاملا شبيه لنز دوربين واقعي
16,900 تومان
استيكر دكوري آشپزخانه
جديدترين در دنياي دكوراسيون و طراحي
7,900 تومان
شوكر پليس
شوخي باشوكر پليس! كاملا مشابه شوكر واقعي با دست زدن به شوكر به شما شوك وارد ميشه
7,500 تومان
كلاه fedora
همگام با ستارگان هاليوود شويد
21,900 تومان
 
 
 
 
 
 


__._,_.___


~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
________________________________________________________

__000000___00000
_00000000_0000000
_0000000000000000
__00000000000000
____00000000000
_______00000
_________0
Tehroon Online
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
Tehroon*____00000000000
________*______00000
_Online___*_____ 0
_000000___00000___*
00000000_0000000___*
0000000000000000____*
_00000000000000_____*
___00000000000_____*
______00000_______*
Tehroon Online  *
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
______*______00000000000
_______*________00000
________*_________0
Tehroon__*________*
__________*_______*
_Online____*
___________*____*
____________*___*
_____________*__*
_______________**
Tehroon Online _*


http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
_______________________________________________________

~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

Blog Archive