مجله تخت گاز:
جک J5 با شنیدن اسمش اولین چیزی که به ذهن میرسد، داستان جک و لوبیای سحرآمیز است! شاید تشابه میان نام این خودرو و این داستان معروف چندان بیربط هم نباشد. چون با برانداز این خودرو به سحرآمیز بودن آن میان سایر محصولات چینی پی خواهید برد! J5 اولین خودرو اتوماتیک کرمان موتور به شمار میرود و حدود یک سالی از حضور آن در بازار ایران میگذرد. البته پیش از این، کرمان موتور نمونه دنده دستی J5 را با پیشرانهای ۱.۵ لیتری عرضه میکرد، اما J5 اتوماتیک مجهز به پیشرانه ۱.۸ لیتری و گیرباکس اتوماتیک داستان متفاوتی دارد. محصولات جک بهترین طراحی را میان خودروهای چینی دارند و J5 نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی روزنامه واشنگتن پست در مقالهای، تلاش جک برای پاک کردن ذهنیت بد خودروهای چینی را مورد توجه قرار داده است.
طراحی J5 هنر شرکت پينینفارینا، طراح محصولات فراری و مازراتی است . اگر بخواهید مدل اتوماتیک را از روی ظاهر تشخیص دهید، باید نگاهی به سانروف و طرح متفاوت رینگها با مدل منوال بیاندازید.
با ورود به کابین جک با فضایی بسیار جذاب و با کیفیت روبهرو هستیم. با قرار گرفتن روی صندلیها، لحظهای شک خواهید کرد که سوار یک سدان ۶۰ میلیونی شدهاید! رنگبندی کابین و کیفیت کلی متریال کابین تا حدودی از رقیبی همچون EC7 بهتر است و نمیتوان منکر جذابیت کابین جک شد. پنل درها و صندلیها با چرم مشکی رنگ پوشانده شدهاند و چرم دوخته شده دور فرمان کیفیت قابل قبولی دارد و نورپردازی آبیرنگ نشانگرها فضای آرامشبخشی را بهوجود میآورد.
فاصله بین محورها از لیفان ۶۲۰ بیشتر است و برخلاف EC7، سرنشینان ردیف عقب از فضای مناسبی برخوردار هستند. همچنین برای سرنشینان ردیف عقب، دریچههای مجزای سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است. صندلیها به خوبی سرنشینان را در بر میگیرند. اما خبری از تنظیمات برقی صندلی جلو نیست و صندلی راننده بهصورت دستی در ۸ جهت تنظیم میشود. همچنین صفحه نمایشگر بهصورت فابریک روی جک عرضه نمیشود و کامپیوتر سفری اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت و فاصله قابل پیمایش را شامل نمیشود.
J5 توانسته ۵ ستاره ایمنی از موسسه C.NCAP دریافت کند اما در زمینه ایمنی بهاندازه EC7 ستاره ندارد! البته این به این معنا نیست که J5 خودرو ناامنی است. این خودرو از ۲ کیسه هوا بهره میبرد و در تستهای تصادف روبهرو و جانبی، بهخوبی ضربات را جذب میکند و مانع آسیب دیدن سرنشینان میشود.
پیشرانه و گیرباکس J5 متعلق به میتسوبیشی ژاپن است و تحت لیسانس این شرکت در چین مونتاژ میشود. عایقبندی کابین نسبتا مناسب است و خبری از صداهای اضافه و صدای پیشرانه داخل کابین نیست. J5 شتاب اولیه مناسبی دارد و کشش موتور آن در سبقتها و مانورهای ناگهانی راننده را روسفید میکند. یکی از مهمترین نقاط قوت J5 در بحث فنی، گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک میتسوبیشی این خودرو است.
با فشردن شستی روی اهرم دنده میتوان دندهها را بهصورت دستی نیز تعویض کرد. در حالت دستی میتوان با خیالت راحت معکوس داد، چون حالت هوشمند گیرباکس معکوس را پس نمیگیرد. همچنین کاتآف روی ۵۰۰۰ دور قرار دارد و هنگام گاز دادن میتوان از توان موتور استفاده بهینه کرد. واکنش دنده نیز نسبت به میزان فشردن پدال گاز مناسب است. همچنین هنگام ترمزگیری، دماغه J5 دایو نمیکند و خبری از سرو صداهای اضافه و بازی کردن کاور سانروف نیست!
رقبای داخلی و خارجی
MVM 550
Lifan 620 - 1800
Geely EC7
پیشنهاد نهایی J5 اتوماتیک خودرویی است مناسب افرادی که از خودروهای تکراری و با کیفیت رو به زوال وطنی خسته شدهاند و از طرفی بودجه شان به خرید خودروهای وارداتی نمیرسد، اما میخواهند خودرویی اتوماتیک با طراحی زیبا و کیفیت مناسب داشته باشند. همچنین یکی از نقاط مثبت جک نسبت به سایر خودروهای چینی، این است که با افزایش تقاضا برای خرید J5، فاکتور بازار خریدوفروش دستدوم نامناسب خودروهای چینی برای این خودرو کمرنگ شده است.
FAW بسترن B50 (آسـا) سهم ماشینهای چینی از بازار خودرو کشور روزبهروز در حال افزایش است. تقریبا میتوان گفت تمام خودروسازان داخلی این روزها به تولید و مونتاژ محصولات جدید چینی روی آوردهاند. هر چه خودروهای وطنی با طراحیهای تکراری و تکنولوژی عقب افتاده در حال درجا زدن هستند، باید اعتراف کنیم که چینیها پلههای پیشرفت را همچون موشک طی میکنند و نسبت به قبل کاملا ارتقاء یافتهاند.
یکی از جدیدترین سدانهای چینی که این روزها وارد کورس قهرمانی بهترین خودرو چینی بازار شده است، چیزی نیست جز محصول شرکت FAW موتور چین که با نام بسترن B50F شناخته میشود. شرکت بهمن که تا پیش از این به مونتاژ سدانهای با کیفیت مزدا شهرت داشت، نسخه فیسلیفت بسترن را با نام آسا و روی پلتفرم قبلی مزدا۶ مونتاژ میکند و برای آن قیمتی بیش از ۷۵ میلیون تومان در نظر گرفته است.
FAW موتور از قدرتمندترین خودروسازان چین است و با شرکتهای بزرگی همچون فولکسواگن، مزدا و جنرالموتورز همکاری دارد و بسترن را به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر میکند. همچون سایر خودروهای چینی مطرح، که طراحیشان به دست استودیوهای معروف طراحی دنیا انجام شده، طراحی بدنه بسترن نیز کاری از شرکت معروف ایتالدیزاین است.
در کنار طراحی زیبای سپرها و از همه مهمتر چراغهای خوشفرم با گرافیک جذاب، باید هماهنگی خطوط روی بدنه را تحسین کرد. از جذابترین خطوط روی بدنه میتوان به 2 خط موازی در نمای جانبی، خطوط روی صندوق عقب و فرم عضلانی گلگیرهای جلو و عقب اشاره کرد. طراحی قسمت عقب نیز بیشباهت به خودروهای اروپایی نیست و ابهت خاصی دارد. جالب است بدانید 2 خروجی اگزوز در 2 طرف سپر عقب در نظر گرفته شده که بنا به دلیل نامعلومی، خبری از آنها روی دیفیوز عقب نیست و زیر سپر مخفی شدهاند. با بررسی کابین به این نتیجه میرسیم که اعطای عنوان با کیفیتترین خودرو چینی به بسترن چندان بیراه نیست. انصافا باید به کیفیت متریال و مونتاژ کابین نمره قبولی داد. کابین بسترن حتی با کیفیتتر و خوشساختتر از خودرو خوش ساختی همچون جک J5 است.
خبری از استفاده از پلاستیک خشک در کنسول جلو نیست و این قسمت از فوم نرم با کیفیت مناسب ساخته شده است. پنل درها و چرم مصنوعی روی صندلیها نیز کیفیت دلچسبی دارند. فرم صندلیهای جلو و عقب بسیار راحت است و از این نظر بسترن با سدانهای گرانقیمتتر قابل مقایسه است. صندلی راننده بهصورت برقی در ۶ جهت تنظیم میشود و روی صندلیهای ردیف عقب نیز مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمیشود. در حقیقت یکی از بارزترین نقاط قوت بسترن همین کابین و صندوق بار جادار آن است. به لطف مونتاژ دقیق قطعات، خبری از سروصداهای اضافی در کابین نیست.
سیستم تهویه بهصورت اتوماتیک تنظیم میشود و برای سرنشینان عقب نیز دریچه مجزا در نظر گرفته شده است. سیستم صوتی از ۶ اسپیکر تشکیل شده و کیفیت مناسبی دارد. رنگبندی کابین بسترن یک پله بالاتر از خودروهای هم قیمت خود قرار دارد و در کنار دکمههای ظریف روی کنسول جلو و آرایش اسپرت مجموعه پشت آمپر، کابین اسپرت و جذابی را برای بسترن رقم زده است.
پیشرانه بسترن، نمونه دوباره طراحی شده پیشرانه مزدا ۶ نسل قبل است و ۱.۸ لیتر حجم دارد. سقف قدرت تولید شده این پیشرانه پیشرفته به ۱۴۲ اسببخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتنمتر میرسد. برای کاهش صدا و لرزش پیشرانه از سیستم NVH استفاده شده است و به لطف این سیستم از لرزش و صدای اضافی در زمان استارت خوردن و کارکرد درجا خبری نیست. همچنین برای پیشرانه بسترن به جای تسمه تایم از زنجیر موتور استفاده شده که از نقش آن در بیصدایی پیشرانه نمیتوان گذشت.
بسترن از یک گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک بهره میبرد. این گیرباکس نسل دوم گیرباکسهای کارخانه AISIN ژاپن است که گیرباکس محصولات تویوتا را نیز تولید میکند. تعویض دندهها به نرمی انجام میشود و به اصطلاح خبری از تقه زدن به کابین هنگام تعویض دندهها نیست. دقت گیرباکس در سبک کردن و معکوس دادن دندهها نیز قابل قبول است و دور موتور را تلف نمیکند.
تعلیق بسترن حتی از سدانهای گران قیمتتر نیز عملکرد بهتری دارد. تعلیق در جلو از نوع بازو جناغی دوبل مجهز به میل تعادل و در عقب از نوع مولتی لینک با آرایش E شکل است. تعلیق همچون سدانهای اسپرت مزدا تا حدی عملکرد اسپرت و خشک دارد و به لطف ساختار مدرن تعلیق، هندلینگ بسترن در نوع خودش عالی و راضی کننده است.
ترمز بسترن عملکرد مناسبی دارد و در چرخهای جلو و عقب به دیسک مجهز شده است. همچنین ۴ عدد ایربگ
(۲عدد جلو ۲ عدد پردهای) ایمنی سرنشینان کابین را تامین میکنند. از سایر سامانههای کنترلی بسترن نیز میتوان به سیستم ترکشن کنترل TCS اشاره کرد.
علیرغم ابعاد بزرگ بدنه، به لطف تسلط مناسب به خودرو و موقعیت خوب صندلیها، عادت کردن به ابعاد بسترن آسان است و هنگام پارک سنسورهای عقب به کمک راننده میآیند.
رقبای داخلی و خارجی Geely EC7 JAC-J5 Brilliance h330 پیشنهاد نهایی گروه خودروسازی بهمن پس از مزدا 3 اقدام به تولید این خودروی چینی کرده است. نسل جدید بسترن تغییرات ظاهری و فنی قابل توجهی داشته و یک خرید 75 میلیون تومانی را موجه کرده است. باید در نظر بگیریم که رقابت در بازار سدانهای اتوماتیک چینی روز به روز پر رقیبتر میشود.