گروه اینترنتی تهرون آنلاین گلچینی از بهترین‌های اینترنت همه در یک صفحه و یکجا ببینید و لذت ببرید

Monday, July 30, 2012

||_Tehroon-Online_|| چگونه می توان دوران فعلی اقتصاد ایران را به سلامت «گذراند»؟



 
 
 
چگونه می توان دوران فعلی اقتصاد ایران را به سلامت «گذراند»؟
املای نانوشته غلط ندارد. وقتی که یک اقتصاد در چنبره ی تعادل ناکارا گرفتار می شود، نیاز به یک نیرو از خارج دارد که این تعادل ناکارا را به هم زده و مسیر گذار به تعادل کاراتر را فراهم کند. چنین اراده ای به هر دلیل الآن در اقتصاد ما برای سیاستمداران پیدا شده است. قانون هدفمندی یارانه ها شروع به پیاده سازی شده است. طبیعی است که چنین اصلاحات گسترده ای اقتصاد را با مشکلات زیادی مواجه کند. سال اول اجرا در مجموع اقتصاد کلان شرایط همواری را تجربه کرد، ولی از حدود یک سالگی این طرح، اقتصاد کلان شروع به بروز مشکلاتی کرد. بازار ارز با جهش های شدید مواجه شد. نرخ تورم به بیش از 20 درصد افزایش یافت. طبق اخبار غیر رسمی، بیکاری در حال افزایش یافتن است و قیمت کالاهای اساسی نیز. شوک دیگری که تقریباً به طور همزمان بر اقتصاد ایران وارد شده و به تدریج در حال اثر گذاری است، تحریم های فزاینده ی قدرت های غربی است که عمدتاً منابع ارزی دولت و البته تعدادی/بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنعت را هدف گرفته است.
هدف اصلی این نوشته بررسی تاثیر این تحریم ها نیست. همچنین هدف این نیست که بررسی کنیم که چه درصدی از مشکلات طبیعی است، چه درصدی ناشی از سو مدیریت است وچه درصدی ناشی از تحریم ها. هدف، طرح توصیه هایی برای دوران گذار اقتصاد ایران از وضعیت کنونی به یک تعادل کارا مبتنی بر مکانیزم بازار (به طور کلی و نه در تک تک جزییات) است.
 مساله این جاست که هر چند دوران گذار از یک منظر خیلی مهم تلقی نمی شود، ولی نکته ی مهم اینست که باید از آن به سلامت «گذشت». اگر سیاست ها به درستی و با دقت انتخاب نشود، نمی توان از این دوران گذر کرد و به وضعیتی به مراتب بدتر از وضعیت اولیه بازخواهیم گشت، زیرا ذهنیت عاملان اقتصادی نسبت به هر گونه پدیده ی اصلاحی منفی تر خواهد شد و این عدم اطمینان تلاش های آینده ی دولت را برای پیاده سازی اصلاحات اقتصادی با احتمال بیشتری ناکام خواهد گذاشت. در مثل، دوران گذار مانند زمان یک جراحی است. حتی اگر فرض کنیم که زمان درستی برای جراحی انتخاب نشده یا  …، وقتی که شکم بیمار باز می شود، همه باید به موفقیت عمل کمک کنیم، زیرا بعد از یک عمل ناموفق، مشکلات ناشی از عمل ناموفق هم به دردهای قبلی مریض اضافه شده است.
در این نوشته چند توصیه ی سیاستی دارم. این توصیه ها به هیچ عنوان حرف آخر نیست، ولی می تواند بحث و بررسی در مورد این دوران گذار اقتصاد ایران را در فضای وب و مطبوعات ایران زنده کند و به مجریان در این زمینه کمک رساند. تذکر این نکته ضروری است که چون کار من و امثال من سیاست گذاری به معنای دقیق کلمه نیست، اطلاع کافی از تمام جزییات نداریم و همچنین، وقت کافی برای بررسی آن نداریم. تنها کاری که ما به عنوان ناظران اجرا می توانیم انجام دهیم، دادن یک سری توصیه ی کلی (که به نظر مغفول مانده) به مجریان و سیاست گذاران است.  بررسی بیشتر مساله با جزییات توسط تیم اجرای هدف مندی یارانه ها، می تواند یک نسخه ی عملیاتی از پیشنهادهای ارائه شده به دست دهد.
به طور خلاصه، رمز عبور از این دوران، در دادن یارانه به بخش تولید نیست، در دادن ارز دولتی به واردات نیست. در مقررات زدایی از تولید و به خصوص، به خصوص، از بازار کار است. کمک به واحدهای تولیدی، در صورت وجود چنین سیاستی، باید مشروط به عملکرد آنها و به خصوص مشروط به جذب تعداد بیشتری نیروی کار باشد. همچنین، تا وقتی که ارز چند نرخی است، مشکلات روز به روز حادتر می شود و تحریم ها آثار زیان بار بیشتری خواهد داشت. نرخ ارز باید تک نرخی شود. در آخر، بدترین راه برای مهار فشار تورم، واردات گسترده است. با این کار کمر تولید می شکند.  و اینک تفصیل ماجرا:

در مورد تورم

 تورم به راحتی احساس می شود و دغدغه ی فوری بسیاری از مردم و مطبوعات است. تورم موجود در بازار ایران عمدتا ناشی از افزایش نقدینگی است و راه برون رفتی از آن وجود ندارد جز مهار نقدینگی. به نظر می رسد رشد نقدینگی برای تامین منابع هدف مندی یارانه هاست. اولین و بدیهی ترین راه حل، کاهش خانوارهای مشمول این طرح است. دلیل امر این است که این مستمری صرفاً یک راه کوتاه مدت است که تا حد امکان فشار تعدیل اقتصادی بر دوش خانوارهای کم درآمد را کاهش دهد و آنها را در این دوران گذار کمک کند. هیچ منطقی برای دادن یارانه به همه ی خانوارها وجود ندارد (قبلاً به طور مختصر به موضوع عادلانه یا ناعادلانه بودن پرداخت نابرابر یارانه ها پرداخته ام). این دلیل هم که  شناخت همه خانوارهای هدف شدنی نیست، پذیرفتنی نیست. در پیاده سازی هر طرحی مقداری خطا وجود دارد؛ برای اینکه هیچ خانوار نیازمندی از پوشش خارج نشود می شود معیارها را ساده گرفت به این معنا که با اندک شبهه ای یارانه قطع نشود.
متاسفانه، این توصیه به دلایل اجتماعی ظاهرا، حداقل تا اطلاع ثانوی، عملیاتی نیست؛ خوشه بندی خانوارها در ابتدای اجرای طرح جواب نداد و دادوبیداد افراد تریبون دار در سطح اجتماع را بلند کرد و دولت –برای نجات کل طرح- مجبور به عقب نشینی شد. با این حال، دولت باید زمزمه ی  این طرح را در افکار عمومی کم کم به صدا در آورد تا بتواند به تدریج خانوارهای بیشتری را از شمول این طرح خارج کند.
روش دیگری که دولت ظاهرا برای مبارزه با تورم پیش گرفته چند نرخی کردن ارز و واردات گسترده است. چرا واردات گسترده در مجموع کمک کار ما نیست؟ دلایل آن ساده است. با واردات گسترده، واحدهای تولیدی فعلی تعطیل می شوند. این امر به دو دلیل بد است[1]. اول اینکه برپاشدن دوباره ی همان واحد یا شبیه آن نیاز به متحمل شدن هزینه هایی از جنس هزینه ثابت، هزینه بازگشت به تولید، هزینه یافتن دوباره ی نیروی کار و غیره دارد. دوم، این مسئله ذهنیت عاملان اقتصادی نسبت به فضای کسب و کار را منفی میکند و آنها ترجیح می دهند سرمایه ی خود را به بخش های سفته بازی اقتصاد سوق دهند.
 دلیل دیگر اشتباه بودن این سیاست چوب حراج زدن به ذخایر ارزی کشور در این اوضاع حساس است. یک مثال واضح تخصیص ارز به دانشجویان خارج از کشور است. چنین کاری بدون شک یک سیاست اشتباه است. دولت مسئول این نیست که منِ نوعی کجا درس می خوانم و آیا دلار برای درس خواندن من می رسد یا نه. دولت تنها موظف است -از منظر وظایف بازتوزیعی- طبقات پایین اقتصادی را به صورت مستقیم کمک کند و دسترسی آنها به بهداشت، آموزش و حداقل های زندگی شرافتمندانه را فراهم کند. هر چه بار روی دوش دولت را گسترده تر کنیم، فساد، ناکارایی و بدبختی بیشتر جامعه را فراهم می آوریم… اخیرا دولت ارز برای سفرهای خارجی را قطع کرد که این یک گام مثبت رو به جلوست. امیدوارم به زودی انواع و اقسام این رانت ها قطع شود[2].
در مورد کالاهای بسیار اساسی مانند گندم، شکر، روغن، غذای دام و طیور، … شرایط تحریم می تواند باعث شود که دولت مقداری کالا از خارج برای روز مبادا وارد کند. طبیعی است که مشروعیت علمی چنین مواردی به مدیریت در شرایط بحران بر می گردد. تذکر یک نکته ی ضروری است که من فرض میکنم مسائل سیاسی/سیاست خارجی به طور کل به صورت برونزا تعیین می شود و به همین دلیل هم در سطح تحلیل من وارد نمی شود.
 

در مورد بیکاری

 هدفمندی یارانه ها در پی آن بوده است که قیمت کالاها در بازار تعیین شود. این مساله به تولید کنندگان علامت می دهد که سرمایه ی خود را به بخش های سود آور اقتصاد گسیل کنند. هدفمندی به خصوص راه را برای بازشدن پای تولیدکنندگان به بازارهایی که در گذشته تحت یارانه ی شدید دولت بوده اند باز می کند، مثل ورود بخش خصوصی به تولید برق. طبیعی است که تعدادی از بنگاه ها که با شرایط گلخانه ای رشد کرده اند و بهینه نبوده اند، مجبور به خروج از بازار شوند و نیروی کارشان را تعدیل کنند که منجر به افزایش بیکاری می شود. از طرف دیگر، موانعی که تولید کنندگان جدید برای ورود پیش روی خود دارند، بسیارند از جمله: نیاز به سرمایه گذاری جدید که به نوبه ی خود نیاز به بازارهای مالی کارا دارد، نیاز به گذر زمان ( سرمایه گذاری جدید، یک شبه ثمر نمی دهد)، نیاز به اطمینان کافی از آرامش و امنیت فضای کسب و کار و سیاست های آتی دولت و مسائل دیگر دارد.
همچنین، غیر از سرمایه گذاری، شروع به کار هر طرح تجاری دیگری نیاز به یک سری موافقت های دولتی دارد (محیط زیست و …). این کاغذ بازی ها از مواردی است که در کوتاه مدت امکان آسان تر شدن دارد و باید به سرعت کم شود (بدیهی است منظور من این نیست که کل این موارد بی فایده است). مهم تر از همه، گران بودن نسبی نیروی کار در ایران است. یک دلیل این امر هزینه های جانبی نیروی کار برای کارفرماست: مقررات دولتی اعم از بیمه ی اجباری و بسیاری از موارد دیگر. مقررات زدایی از بازار کار باید در اولویت سیاست گذاری برای کوتاه مدت قرار گیرد. تاکید می کنم که این توصیه مربوط به کوتاه مدت است و برای بلند مدت می توان/باید بازار کار ایران را مورد مطالعه ی جدی تر قرار داد[3]. یک مثال برای پیاده سازی چنین پیشنهادی، طرح معافیت مالیاتی بنگاه هایی است که در بازه ی زمانی –مثلا- از مهر 91 تا مهر 92 شروع به استخدام نیروی کار می کنند. مثلا می توان این گونه سیاست گذاشت که هر بنگاهی که در این مدت به استخدام نیروی کار بپردازد، دولت سهم بیمه ی آن را می پردازد و برای خود بنگاه هم به ازای هر نیروی کار اضافی مقداری از مالیاتش بخشیده می شود. بازهم تاکید می کنم که هدف چنین سیاستی دوران گذار است. هدف این است که هزینه ی این دوران گذار را برای سرمایه گذار تا حد امکان کم کرد و یک مزیت نسبی زمانی به سرمایه گذاران داد تا هر چه زودتر سرمایه گذاری کنند، زیرا نااطمینانی باعث می شود بنگاه سرمایه گذاری را به تعویق اندازد. هدف چنین سیاست هایی ارسال سیگنال های مثبت به بخش تولید است. بدیهی است چنین سیاست هایی صرفا با یک بخشنامه پیاده نمی شود. مثلاً بحث جلوگیری از واردات بی رویه باید همزمان ملاک عمل قرار گیرد تا بنگاه سیگنال های مشابهی را مبنی بر تشویق به کار بیشتر دریافت کند. همچنین، این سیاست ها نباید بار مالی بلند مدت بر دوش دولت گذارند.
نکته ی اشتباه دیگری که ممکن است به ذهن سیاست گذار برسد تخصیص یارانه به بخش تولید است. واحد های تولیدی به طور کلی نیاز به اولاً سرمایه ی در گردش دارند و ثانیاً، منابع برای سرمایه گذاری در آینده. بدیهی است که هر گونه یارانه برای امر دوم اساساً اشتباه است؛ اگر یک ایده، خودش نتواند منابع لازم را از بازار سرمایه با نرخ آزاد جذب کند، تخصیص یارانه صرفاً هدر دادن منابع و تشویق به افزایش فساد است. تنها مسئله ی توجیه  کننده این سیاست، کمک به واحد های تولیدی برای سرمایه ی در گردش است. هر چند این مسئله هم خود مشوق فساد است، ولی اگر به هر جهت در دستور کار قرار گرفته است، باید به صورت گام به گام و رقابتی به بنگاه ها داده شود. مثلا، بنگاه هایی که در گذشته بر اساس تراز های مالیاتی بیشتر سود داشته اند، الان در اولویت قرار گیرند؛ یا مالیات آنها یا جریمه های معوقه ی آنها در سیستم بانکی به تعویق بیفتد. تا حد ممکن باید به صورت منابع مالی مستقیم نباشد تا رانت جویی کاهش یابد. همچنین باید مشروط به معیارهای به سادگی قابل چک کردن باشد (نه معیارهای ذهنی که در آخر به رانت جویی بیشتر دامن می زند). طبیعی است که هدف من پیشنهادهای عملیاتی است. این که به طور کلی هر گونه کمکی را در چنین دوران گذاری و هم چنین هنگامی که یک سری بنگاه ها در واردات کالاهای خود دچار مشکل هستند، رد کنیم، در عمل مسموع واقع نمی شود. منتها اصل مساله این است که چنین کمک هایی باید تا حدامکان محدود شود. دقیقاً بر خلاف پیشنهادی که در مورد پرداخت یارانه به خانوارها داشتم، در مورد بنگاه های تولیدی، با کوچک ترین شبهه ای باید کمک ها متوقف شود. تولیدی که بر یارانه متوقف باشد، همان بهتر که نباشد. کمک به واحد های تولیدی جز در موارد خاص به هیچ عنوان کمکی به شرایط اقتصاد کلان نمی کند و نهایتاً بیشتر به تقاضا دامن می زند و احتمالاً منابع را به بازار مسکن سوق می دهد.

[1]  طبیعی است که بعضی واحدهای تولیدی در بلندمدت به دلیل عدم توانایی رقابت تعطیل می شوند که این نکته ی مثبتی است. منتها پدیده ای که درحال حاضر برای بسیاری از واحدهای تولیدی اتفاق می افتد، از این جنس نیست. به خاطر نرخ ارز دولتی و تسهیلات خاص برای واردات و احتمالا دلایل دیگر، حتی بنگاه های سودده هم از دور خارج می شوند.
[2]  امیدواری من زیاد به طول نیانجامید. در مراحل پایانی آماده کردن نوشته، این لینک را دیدم که همچون آب سردی بود بر سرم!! البته همچنان امیدوارم مسئولان بانک مرکزی اهمیت مسئله را درک کنند.
[3] من مدعی نیستم که بازار کار به وسیله ی حذف کمترین دستمزد و یا … کاملاً کارا میشود. حتی در یک اقتصاد که حداقل دستمزد هم وجود ندارد، دستمزدها –به دلایل دیگری- می تواند چسبنده باشد و از حالت بهینه به دور. منتها وضع فعلی اقتصاد بازار کار ایران هنوز بسیار از حالت بهینه دور است و به همین دلیل حداقل می توان در کوتاه مدت با چنین راه کارهایی به وضع بهینه نزدیک ترش کرد. توضیح بیشتر این مطلب مجال دیگری می طلبد.
70 روش گرفتن وام بدون بهره
ما به شما ياد مي دهيم كه از چه روشهايي مي توانيد وام هاي ميليوني بدون بهره بگيريد
از اين روشها فقط تا پايان سال 90 مي توانيد استفاده كنيد!!!
بازپرداخت اين وام ها 5 ساله هستند!!!
منطبق با سياستهاي اخير دولت در خصوص اشتغال و كارآفريني !!!
مي دانيد تا به حال چند نفر با استفاده از اين ترفندها صاحب وامهاي كلان شده اند
و شروع به سرمايه گذاري هاي بزرگ و پر سود كرده اند؟!
 
داراي شماره ثبت در وزارت ارشاد
شماره ثبت : 12911
شماره پروانه نشر : 3843
تاريخ صدور مجوز : 1383/2/29
قيمت : 24000تومان
قيمت : 20000 تومان
دريافت وامهاي چند صد ميليوني با يارانه چهار درصد
در هر شغلي ، هر جايي و با هر تخصصي
باز پرداخت وام در طي 5 سال
براي ثروتمند شدن بايد از ترفندها و روشهاي بدست آوردن سرمايه هاي كلان مطلع باشيد.
حتماً مي دانيد كه اين روشها ، چيزي نيست كه هركس به راحتي در اختيار شما قرار دهد و حتماً سؤال مي كنيد كه چرا من همه اين ترفندها را به راحتي در اختيار شما قرار داده ام؟!!؟
من معتقدم كه همه چيزي كه براي پولدار شدن به آن نياز داريم ، سرمايه اوليه نيست و براي ثروتمند شدن اين تازه اول راه است و با در اختيار گذاشتن اين اطلاعات همه مي توانند سرمايه اوليه خوبي را بدست آورند ولي همه نمي توانند ثروتمند شوند و خيلي از آدمها نمي توانند از يك سرمايه اوليه صدميليوني استفاده كنند.
در ضمن من از اين روشها استفاده كرده ام و كسب و كار خودم را راه اندازي اكرده ام و دسترسي شما به اين اطلاعات ضرري براي من ندارد.
 
قيمت : 24000تومان
قيمت : 20000 تومان
ولي اگر شما از آن دسته از آدمهايي هستيد كه فكر مي كنيد با داشتن يك سرمايه ميليوني مي توانيد قدم در راه ثروتمند شدن برداريد توصيه مي كنم اين پكيج ارزشمند را از دست ندهيد. گرفتن وام هاي كلان بدون بهره زياد سخت نيست كما اينكه خيلي ها از اين ترفند ها براي گرفتن وام استفاده كرده اند.
حالا به طور خلاصه و مفيد كل قضيه را براي شما مي گويم ، اگر مايل بوديد مي توانيد ادامه مطالب را بخوانيد!!!
براي گرفتن اين وامهاي ميليوني بدون بهره و يا با بهره خيلي خيلي كم درحد 4-3 درصد بايد دو كار مهم انجام دهيد...
            1)      اولين قدم ثبت يك شركت تعاوني است كه حتماً مي دانيد ثبت يك شركت ظرف مدت كمتر از ده روز انجامي مي شود، و قطعاً مطلع هستيد كه هزينه مربوط به ثت يك شركت بسيار ناچيز است.
جالب تر اين است كه بدانيد ثبت يك شركت تعاوني تقريباً بدون هزينه انجام مي شود، من در اين پكيج آموزشي مطالبي را براي شما تهيه كرده ام كه سير تا پياز ثبت يك شركت تعاوني را به طور كامل توضيح داده است.
قيمت : 24000تومان
قيمت : 20000 تومان
      2) قدم دوّم ارائه يك طرح اقتصادي پيشنهادي يه يكي از بانكهاي دولتي است.
نكته مهم اينجاست كه اين بانكها هر طرحي را قبول نمي كنند و چگونگي نوشت اين طرح است كه كليد حل اين معماست.
اين نكته همان چيزي است كه خيلي ها از آن مطلع هستند و با استفاده از قواعد و ترفندهاي ارائه طرح اقتصادي اقدام به گرفتن اين وامها مي كنند.

 
قيمت : 24000تومان
قيمت : 20000 تومان
حتماً مي دانيد كه دولت به شدت از كارآفرينان حمايت مي كند و تسهيلات فوق العاده خوبي را براي ايجاد اشتغال به آنها مي دهد و در حقيقت اين طرح هاي اقتصادي طوري ارائه مي شوند كه به تمام اين نكات توجه مي كنند.
اگر طرح شما استاندارد باشد همه بانكها مجبور به ارائه تسهيلات به شما مي باشند و من در اين پكيج به جز ارائه هفتاد طرح استاندارد سرمايه گذاري ، روش نوشتن يك طرح اقتصادي قابل قبول را نيز به شما آموزش داده ام .
پس وقت را تلف نكنيد!!!

شما به راحتي مي توانيد اين پكيج آموزشي را سفارش دهيد و ظرف مدت كوتاهي خودتان را در بين ثرومندان ببينيد .
فراموش نكنيد كه استفاده از اين ترفندها و روش ها فقط تا پايان سال 90 امكان پذير است.
 

 
مجموعه سربرگ هاي ايراني
[i]
سربرگي متفاوت با آنچه تابحال ديده ايد طراحي كنيد! بصورت فايل هاي PSD قابل ويرايش
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
كارت ويزيت ايراني ۲
[i]
گالري كارت ويزيت ايراني متنوع و در زمينه تمام مشاغل
 
قيمت: 5500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
بانك نمونه قرار داد ها 2
[i]
مجموعه اي كامل از قراردادهاي آماده  بصورت فايل هاي word و قابل ويرايش
قيمت: 6500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
خودآموز مهندسي شبكه مايكروسافت
[i]
بزرگترين آرشيو هاي آموزشهاي شبكه از كمپاني هاي معتبر
قيمت: 8500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
اقامت، كار وتحصيل در دبي
[i]
هر سوالي درمورد دبي، تحصيل، كار يا اقامت در امارات داريد به راحتي پاسخ بگيريد!
قيمت: 7000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
آموزش جامع تكنيكهاي بازاريابي
[i]
بازاريابي مطمئن ترين روش كسب درآمد
قيمت: 7000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
روشهاي تجارت با چين
[i]
حتما از محبوبيت همه گير كالاهاي چيني مطلع هستيد.
قيمت: 6500  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
ترفند هاي فعاليت در بازار بورس
[i]
بورس مطمئن ترين روش  افزايش سرمايه و كسب درآمد
قيمت: 10000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
انسان موفق +كتاب
[i]
انسان موفق نمي پرسد آيا مي توانم اين كار را بهتر انجام دهم؟او مي داند ...
قيمت: 5000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
نرم افزار كسب درآمد+كتاب
[i]
كامل ترين جزوه پولسازي و كسب در آمد در قرن 21
 
قيمت: 6000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 
آموزش تجارت الكترونيك + كتاب
[i]
تجارت الكترونيك واژه اي است كه براي تجارت از طريق سيستم هاي اطلاعاتي، ارتباطي بك
قيمت: 6000  تومان 
CD/DVD
[t] [k]
 
 


__._,_.___


~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
________________________________________________________

__000000___00000
_00000000_0000000
_0000000000000000
__00000000000000
____00000000000
_______00000
_________0
Tehroon Online
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
Tehroon*____00000000000
________*______00000
_Online___*_____ 0
_000000___00000___*
00000000_0000000___*
0000000000000000____*
_00000000000000_____*
___00000000000_____*
______00000_______*
Tehroon Online  *
________*__000000___00000
_______*__00000000_0000000
______*___0000000000000000
______*____00000000000000
______*______00000000000
_______*________00000
________*_________0
Tehroon__*________*
__________*_______*
_Online____*
___________*____*
____________*___*
_____________*__*
_______________**
Tehroon Online _*


http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
http://groups.yahoo.com/group/Tehroon-Online-group/join
_______________________________________________________

~~~~~~~~~ Tehroon-Online-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

Blog Archive