شادی قدیریان یکی از عکاسان شناخته شده ایرانی در جهان است، عکاسی که بر خلاف رسم معمول عکاسان شهیرمان در بطن فضای عکاسی داخل ایران متولد شده است. عکاسی را در دانشگاه آزاد خوانده و از اواسط دهه هفتاد که آغاز یک اوج برای فمنیستهای مستقل و دولتی است، دست به اجرا و اکران پروژههای جدی عکاسی خود میزند. tazeh.net: زن موضوع اصلی عکسهای شادی قدیریان است. در غالب مجموعه عکسهای او زن و فیگور زن حضور دارد. اگر هم که مجموعه فیگوراتیو نباشد و سوژه هایش طبیعت بی جان باشند، حتماً مولفه های زنانه، جای خالی زن را در عکسهای او پر می کنند. (مثل دو مجموعه هیچ هیچ و مربع سفید) او خود در این باره می گوید بطور کاملا اتفاقی سوژۀ زن را برای یکی دو مجموعۀ نخستش انتخاب کرده، و بعد از آن این سوژه به دغدغه اش تبدیل شده است و البته این به این معنا نیست که شادی قدیریان در آینده روی سوژه ای غیر از زن کار نکند. اما حضور زن در مجموعه عکسهای قدیریان به چه نحو است؟ قدیریان در عکسهایش روی کدام بخش از زندگی زن فوکوس کرده است؟ در مجموعۀ «قجر» آنچه بیش از همه توجه مخاطب را جلب می کند تقابل سنت و مدرنیته است. زنان قجری با ابروهای پیوسته و چارقد و شلیتۀ کوتاه و چاقچوری که به پا کرده اند و گاهی با چادر و پیچه، در کنار اشیای مدرنی مثل پپسی، دوچرخه، رادیو، گیتار، روزنامه، دوربین عکاسی و... فریمهای قدیریان را در این مجموعه پر می کنند. این تضاد و کنتراست صورتی کنایی دارد: زن ایرانی هنوز در برزخ سنت و مدرنیته است. البته تفسیر دیگری هم می توان از این مجموعه به دست داد. می توان هم داستان با منتقدان این مجموعه چنین گفت که زن ایرانی ای که قدیریان به تصویر می کشد زنی سنتی ست که خواهان مدرن شدن است. تو گویی زنی که در یک فریم با چادر و پیچه فقط در کنار دوچرخه ایستاده و در فریم بعدی چادر از سر برداشته و با شلیته و چاقچور و کلاه کاسکت، سوار بر دوچرخه شده، یک گام به سوی آزادی بیشتر برداشته است. و این نه آیا نقد وضع موجود زنان ایرانی؟ «مثل هر روز» فمینیستی ترین و جنجالی ترین مجموعه عکس قدیریان است. زنانی با چادر رنگی، کنایه از زنان خانه دار، که صورت ندارند. و صورت نشان دهندۀ همۀ هویت فرد است و قدیریان بجای قرص صورت این زنان، از ابزارهای زنان خانه دار، یعنی کفگیر و ملاقه و قابلمه و اتو و جارو استفاده کرده است. عکسها با پس زمینۀ سفید، عکسهای پرسنلی را تداعی می کنند، عکسی که قرار است با آن فرد مورد نظر را شناسایی کرد. و وقتی یک عکاس تمام هویت یک زن خانه دار ایرانی را (که زن خانه دار شامل زنهای شاغل هم می شود، چرا که زن شاغل هم ناگزیر باید به امور خانه اش رسیدگی کند) قابلمه و اتو و جارو نشان می دهد، کنایه از این نیست که زن ایرانی همۀ وجودش به همین اشیاء و البته به کار تکراری خانه داری فروکاسته شده است؟ قدیریان خود می گوید این مجموعه عکسها مورد توجه فعالان حقوق زنان و فمینیستها قرار گرفته ولی در ایران، آن هم بیشتر از ناحیۀ مردان، با این اعتراض مواجه شده که در این عکسها به زن توهین شده است! «مردها می گفتن این مجموعه بده، به زن توهین شده. برام عجیب بود که می گفتن تو این عکس به زنها توهین شده، در حالی که از صبح تا شب شاهد این توهین هستن.مثل اینکه فقط نشون دادنش بده!» (مصاحبه شیرین برق نورد با شادی قدریان) در خصوص دو مجموعۀ «هیچ، هیچ» و «مربع سفید» قدیریان می گوید هدفش نشان دادن بیزاری او از جنگ است. ضدجنگ ها فقط زنان نیستند، ولی بسیاری از زنان ضد جنگ اند. در طول تاریخ این همیشه مردان بوده اند که جنگها را به پا کرده اند و همیشه این زنان و کودکان بوده اند که در پشت جبهه ها آسیب دیده اند. با صرف نظر از اینکه گاهی جنگها بخاطر حفاظت از همین زنان و کودکان آغاز می شوند، جنگ بطور فی نفسه مردانه است و بسیاری از فعالان حقوق زنان در طول تاریخ فمینیسم، با تاکید بر این مسئله خواهان خلع سلاح و صلح جهانی بوده اند. حتی برخی بر این باوراند که اگر مدیریتهای کلان به زنان واگذار شود، دنیا جای بهتری برای زیستن خواهد بود! قدیریان آگاهانه یا ناآگاهانه تصاویری خلق کرده که به این باور نزدیک است. او در این دو مجموعه، دو عنصر متضاد، یکی زنانه و لطیف و دیگری خشن، مردانه و مربوط به جنگ را کنار یکدیگر قرار می دهد تا بیزاری جنس لطیف از جنگ را بیان کند. و آخرین مجموعۀ او با نام «شاپرک خانوم» سال گذشته در گالری راه ابریشم به نمایش درآمد. «شاپرک خانوم» قرائتی دیگر است از نمایشنامۀ شاپرک خانوم بیژن مفید. زنهای این مجموعه همگی در سایه و تاریکی، در مقابل روزنه های نور، تار می تنند. بر طبق نمایشنامۀ مفید آنها در حکم شاپرکهایی هستند که در تور عنکبوت اسیر شده اند و باید برای خروج از زندان تلاش کنند ولی شاپرکهای قدیریان بدون تلاش برای رهایی، روزنه های نور را با تار کور می کنند. حضور زن در دیگر مجموعه آثار قدیریان نیز جدی ست به طوری که می توان آثار او را زنانه خواند. اما زنانه بودن اثری، الزاماً به معنای فمینیستی بودن آن نیست. چنانچه عکسهای مجموعه «محو» زنانه اند ولی فمینیستی نیستند. با این همه او چه خود را مدافع حقوق زنان بداند و چه نداند، خواسته یا ناخواسته، برخی از مجموعه عکسهایش از منظر فمینیستی مورد توجه و تحلیل قرار گرفته اند. شادآفرین قدیریان، متولد 1353، دانش آموختۀ عکاسی، صاحب نه مجموعه عکس، چهارده نمایشگاه انفرادی و 63 نمایشگاه گروهی در کشورهای ایران، برزیل، سنگاپور، اسپانیا، سوئیس، بحرین، انگلستان، اتریش، هلند، کویت، فرانسه، هند، ترکیه، آلمان، ایتالیا، کانادا، آمریکا و ... ؛ بعنوان یک فمینیست ایرانی، امروزه چهره ای شناخته شده در هنر عکاسی است. مروری گذرا بر آثار شادی قدیریان: زنان قجر با پوشش و آرایش قجری، یکی رادیو در دست دارد، یکی پپسی و آن دیگری گیتار. چه کنتراستی. انگار که وسط یک بوم سیاهِ سیاه، بی هوا یک تاش زرد کشیده ای (مجموعه قجر) زنانی پوشیده در چادر رنگی که بجای قرص صورتشان، تصویر ملاقه، قابلمه و کفگیر و آب کش است. (مجموعه مثل هر روز) تصویری کدر از زنانی با لباسهای رنگارنگ، از پشت یک شیشۀ گل آلود (مجموعه پر رنگ باشید) زنان در لباسهایی که کاملا پوشیده نیست و دستها و پاهایشان هاشور زده و به اصطلاح سانسور شده اند (مجموعه غرب از مسیر شرق) مولفه های زنانه ای مثل کفش پاشنه بلند و روسری در کنار پوتین آغشته به خون مردانه و یک کلاه خود جنگی؛ یک پارچه سفید حریر داخل ماشین لیاس شویی، در کنار فنوسقه؛ چند فشنگ در کیف لوازم آرایش (مجموعه هیچ، هیچ) زنی که در تاریکی محیط داخلی خانه قرار گرفته و در مقابل درها، پنجره ها و روزنه های نور، تور می بافد (مجموعه شاپرک خانوم) آذین ادوات جنگی با یک روبان قرمز! (مربع سفید) اسپری پنچرگیری لاستیک اگر در دور افتاده ترین جاده ها و روستاها و هنگام مسافرت با پنچری تایر خودرو مواجه شده اید ! اگر خانم محترمی هستید که قادر به باز کردن پیچها برای تعویض چرخ پنچر شده نیستید ! اگر هنگام رساندن یک فرد بیمار به بیمارستان دچار این مشکل شده اید ! اگر در گرمای تابستان و یا زیر باران شدید ماشینتان پنچر شده است ! اگر در برف و سرمای زمستان دچار این مشکل شده اید ! اگر فرصت کافی برای تعویض چرخ پنچر شده ندارید ! اگر در جایی هستید که دسترسی به آپاراتی ندارید ! اگر آشنایی به تعویض چرخ ندارید ! اگر لاستیک زاپاس همراه ندارید ! دیگر نگران نباشید ... قيمت : 16200تومان قيمت : 13500 تومان با اسپری بادکننده و پنچر گیر وینز می توانید در عرض 1-2دقیقه و بدون نیاز به تعویض چرخ, پنچری تایر را رفع کرده ,تایر را باد کنید و زمان 10-15 دقیقه ای تعویض لاستیک را به یکی دو دقیقه کاهش دهید دیگر تعویض لاستیک در گرمای شدید تابستان و یا سرمای شدید زمستان و در مکانهای نامناسب شما را اذیت نخواهد کرد چون پس از رفع پنچری موقتی با این اسپری در زمان و مکانی مناسب می توانید تایر پنچر را تعویض نمایید تاریخچه ای در مورد ساخت اسپری پنچرگیری و باد کننده تایر: عموما شرکت های تولید کننده پنچر گیرهای اضطراری تایر موجود در بازارهای جهانی از گاز بوتان که گازی با قابلیت اشتعال و انفجار بالاست در محصولات خود استفاده می کنند، این در حالی است که کمپانی مذکور از گازی غیر قابل اشتعال در فرمولاسیون خود استفاده کرده و همین امر این شرکت را در نواوری و کیفیت پیشتاز و دست نیافتنی نموده است. پنچر گیری و باد کننده اضطراری تایرحاوی مواد منحصر بفردی است که پس از اسپری شدن در تایر، سوراخ های ایجاد شده تا حداکثر به قطر 5 میلیمتر در تایر و تیوب را پر کرده و سپس از خود گازی خنثی و غیر قابل اشتعال ازاد می کند که موجب باد شدن تایر ظرف چند ثانیه می شود (قابل استفاده برای انواع تایرها، تیوب دار - بدون تیوب (تیوب لس) و برای انواع خودروها سواری سبک و موتورسیکلت) قيمت : 16200تومان قيمت : 13500 تومان نحوه استفاده از اسپری پنچرگیری و باد کننده تایر american latest formula: 1 - حتی الامکان عامل ایجاد پنچری (شیشه - میخ و ...) را از روی تایر بردارید، قبل از استفاده اسپری را 1 تا 2 دقیقه بخوبی تکان دهید. 2 - اگر هوا سرد است اسپری را با مالش دست یا گرفتن مقابل بخاری خودرو گرم کنید. 3 - شیلنگ سر محصول را به سر سوزن تایر ببندید. 4 - درب محافظ سر محصول را بردارید و حتما آنرا واژگون کنید. 5 - دکمه سر اسپری را فشار دهید و تا باد شدن کامل تایر اینکار را انجام دهید، پس از اینکار تایر در جا باد شده و شما قادر به حرکت هستید اما برای پخش شدن کامل مواد داخل تایر6 الی 9 کیلومتر خودرو را به حرکت درآورید تا اسپری، محل پنچر شده را ترمیم کند، مواد وارد شده به داخل تایر بخاطر حرکت و فشار خودرو بطرف محل پنچر شده حرکت کرده و آنرا مسدود می کند. قيمت : 16200تومان قيمت : 13500 تومان نکات مهم بعد از استفاده از اسپری پنچرگیری و باد کننده تایر: 1 - پس از رسیدن به اولین آپاراتی باد تایر را تا حد استاندارد تنظیم کنید. 2 - هنگام تنظیم باد مقداری هوا را به داخل تایر تزریق کنید تا بعلت چسبنده بودن مواد تزریق شده به داخل تایر، والو (سوزن) تایر بسته نشود. 3 - پس از عمل پنچرگیری با این اسپری تقریبا 10- 15 روز فرصت دارید تا تایر پنچر شده را به روش معمول پنچرگیری نمایید، در این فرصت زیاد حتما به یک آبادی یا آپاراتی خواهید رسید |